Lär dig varva ner med meditation

Har du redan börjat känna av stressen efter semestern eller är det som vanligt mycket på jobbet? Lär dig att stressa ner mellan varven. Meditation är en utmärkt avslappningsmetod.

Här är tre populära meditationstekniker som du både kan utöva i klass eller på egen hand.

Vipassana

Den här meditationsmetoden härstammar från Buddha och lär ha utövats i över 2 500 år. Vipassana betyder att ”se saker som de egentligen är” och fokuserar på andningen som ett sätt att skapa och öka självkännedom.

Man sitter på en kudde i meditationsställning (man får byta ställning) i cirka 45 minuter åt gången. Under tiden uppmärksammas särskilt andetag, men även fysiska förnimmelser, tankar och känslor. Det finns även kurser i vipassana att gå.

Transcendental meditation

Det här är en enkel teknik som utövas med slutna ögon i bekvämt sittande ställning, två gånger om dagen i 20 minuter. Den går ut på att fokusera på ett ord eller en fras och repetera det i huvudet.

Det är lätt att utöva Transcendental meditation och det är enkelt att lära sig. Denna meditationsteknik löser effektivt upp stress och spänningar.

Osho Dynamic meditation
Det behöver inte vara stillsamt att meditera. Den här metoden, som introducerades i västvärlden på 1960-talet, är tvärtom full av energi och går ut på att dansa och skrika. Tanken är att bli av med kroppsliga och mentala blockeringar och lära sig att närvara i nuet och tillåta sinnet och kroppen att få leva ut.

Meditationen är populär att göra i grupp och pågår i en timme. Den är indelad i fem faser: andning, utlevnad, utmattning, stillastående och celebration. Första momentet är att andas, med fokus på utandning genom näsan, för att få i gång energin. Därefter ska man fullkomligt explodera i känslor och skrika, stampa.

Redaktion
Publicerad: 12 augusti 2017
Foto: Alamy

St. Tropez – det bästa av flera världar

Kolla på kändisar eller ät mjukglass i hamnen