5 tips för att somna

improveme.se

Svårt att få dig en blund? Nu kan du sluta räkna får – här är tipsen som får dig att somna på ett ögonblick.

Precis som med regelbunden motion och nyttig kost så är sömn viktigt för en hälsosam livsstil. Vissa har dock svårare än andra för att somna om kvällarna, men det finns metoder för att lättare få blund -med hjälp av hörseln.

-Det vi hör när vi somnar kan antingen vara lugnande eller störande, säger Orfeu Buxton, neurolog på Sleep Division i Harvard Medical School.

Det här beror helt på individen, en hundälskare kan exempelvis tycka hundskall är lugnande. Det finns dock ljud som fungerar för de flesta. Testa våra tips!

1. White noise
Så kallat ”white noise” kombinerar alla oljudsfrekvenser för att ”överrösta” andra ljud, och kan ibland hjälpa till att behandla sömnlöshet. Det här bör dock användas med måtta eftersom det kan skapa hörselproblem i framtiden om man är känslig.

2. Naturljud
Djurläten från regnskogen, havsvågor eller kanske fågelkvitter? Naturliga ljud är lättare att stå ut med, och kan till och med vara avslappnande. Se till att kissa innan läggdags -vattenljud kan sätta igång toalettbehovet.

3. Lugn musik
Efter en lång dag snurrar det mycket tankar i skallen. Lite lugn musik, helst utan sång, varvar ner hjärnan så att man slipper tänka så mycket.

4. Prat
Vissa kan tycka att röster kan vara avslappnande. Med dagens ”smartphones” så finns det en rad olika applikationer som erbjuder lugnande röster att sakta somna till.

5. Tystnad
Försök att få det så tyst som möjligt: stäng av tickande klockor och täpp igen susande fönster.

Bildspel: 5 tips för att somna

Bildspel: 5 tips för att somna

kevin.krooks@improveme.se

2014-09-08 14:10:00

Publicerad: 8 september 2014

Paradoxen i Berlin – del 2

Bara i sagor & på film i alla andra fall, men i den här stan – en vardagshistoria fylld med sex & finkultur