Så förbränner du mer

improveme.se

Vill du få ut det mesta av din workout? Konditionsträna i intervaller så förbränner du ännu mer.

Ju hårdare du tränar desto mer kalorier bränner du och desto bättre kondition för du. Men samtidigt är lågintensiv träning bäst när du vill bränna fett. Maximal effekt av din workout får du därför genom att kombinera träning på olika nivåer av intensitet.

Inom träning
talar man om fyra zoner:

Zon 1 = lugnare form av träning
Zon 2 = jobbigt, men du klarar av att hålla ett samtal
Zon 3 = tufft tempo, nu kan du inte längre hålla ett samtal
Zon 4 = högsta nivån, nu är du rejält andfådd

Den bästa träningen får du därför genom att kombinera alla fyra nivåerna i ett och samma träningspass, vare sig det rör sig om en löprunda, en cykeltur eller en träningsmaskin på gymmet.

Du kan till exempel göra så här:

Börja genom att värma upp med några minuter i zon 1 (t ex gå på löpbandet). När du börjar komma igång ökar du till zon 2 (småjoba på löpbandet) och stannar här i några minuter. Ta dig sedan till zon 3 (jobba snabbt) och när du känner dig redo, öka till zon 4 (spring så snabbt du kan på löpbandet).

Sedan varvar du mellan zon 3 och zon 4 -öka tempot, sänk tempot, öka tempot igen -tills du slutligen börjar varva ner till zon 2 och avslutningsvis zon 1 igen. Avsluta med att stretcha ordentligt.

Bildspel: Så förbränner du mer

Bildspel: Så förbränner du mer

redaktion@improveme.se

2014-10-16 13:07:00

Publicerad: 16 oktober 2014

Spelar storleken någon roll?

En krönika av Ricki Petrini som granskar våra stora nutidsideal