Anton Corbijn på Fotografiska

Fotografiska presenterar nu fotografier från en förlorad värld, när kreativitet och intuition var gud, snarare än Mammon. En era när musiker och fotografen Anton Corbijn, ständigt och passionerat, tog sina egna och varandras konstnärliga skapande till nya nivåer.

Utställningen 1-2-3-4 på Fotografiska är en hyllning till Anton Corbijns arbete inom musikbranschen, en resa som påbörjades för över 40 år sedan. Den presenterar en relation mellan porträttfotografi och musik i en passionerat kreativ process som knappt längre existerar.

anton_artikelU2, Sverige 1982. 

Med stor respekt för varandras konstnärliga uttryck formade Anton Corbijns fotografi bilden av musikerna han arbetade med, medan han själv blev världsberömd för sin extraordinära förmåga att fånga deras värld.

Att porträttera på det sätt som Corbijn gjorde är idag mycket ovanligt. Magasinen har gått från att efterfråga bilder med personligt uttryck till att vilja ha det felfria iscensatta, för att ”play it safe”. Och Anton Corbijns fotografi är allt annat än ”safe”: det är vågat och passionerat, av en man som ser fotografin som sin största kärlek.

– Detta är en hyllning av en värld av musiker och fotografi som inte längre finns. Allt presenterat i en stor katalog med samma namn som utställningen, 1-2-3-4. Jag är så glad över att jag hade möjligheten att arbeta på mitt mycket intuitiva personliga sätt där jag ibland hade en idé, men oftast inte, när jag gjorde jobb på uppdrag av magasin, säger Anton Corbijn och fortsätter:

– För mig var inte fokus på att kunna få bilden såld vidare. Idag klandrar jag magasinen som beställer opersonliga och ”safe” bilder av fotografer, som på grund av den enorma konkurrensen ser sig tvingade att utföra jobben och ta bilder som kan säljas världen över.

anton_artikel2The Rolling Stones, Toronto 1994.

Så många människor känner igen, och kan relatera till, de band och musiker som presenteras i 1-2-3-4. The Rolling Stones, Courtney Love, Nirvana, Johnny Cash, Siouxsie Sioux, Metallica, Kate Bush, Joni Mitchell, Kim Wilde, Nick Cave, Bruce Springsteen, LL Cool J…alla fångade på sätt som gjorde musikfotografi till konst.

Anton Corbijn var med och skapade den visuella identiteten för legendariska band som Depeche Mode, Joy Division, New Order och U2. En av hans mest kända bilder är U2:s omslag till  ”The Joshua Tree”, fotograferad 1986 i Death Valley i USA.

anton_artikel3Anton Corbijn regisserar George Clooney i ”The American”.

Han debuterade som långfilmsregissör 2007 med filmen ”Control” som handlade om Joy Divsions sångare Ian Curtis.  Tre år senare hade hans film, ”The American” med George Clooney premiär.

Utställningen med Anton Corbijns bilder på Fotografiska pågår tills den 4 december 2016.

Redaktionen
Publicerad: 17 september 2016
Foto: Anton Corbijn och IBL

Premiär för världens första filler-app

Utvecklad för en säkrare skönhetsbransch