Han är Stockholms Cheesecakeman

Prinsess- och frukttårtor brukar vara solklara alternativ på födelsedagsfester i svenska hem. Trist, tyckte Arild Hildeman, grundare av Cheesecake Palace, som ville se större variation.

– Svenska folket behöver något mer kreativt, något som är saftigt och krispigt på en och samma gång, något utöver det vanliga – svenska folket behöver en New York Style cheesecake, menar Arild.

Cheesecake Palace heter Nordens enda leverantör av autentisk, New York-inspirerad cheesecake. Sedan april i år har det sparsamt bemannade företaget blomstrat till att bli erkänt för sina krämiga och lyxiga cheesecakes. Fler företag, som Babas Burgers & Bites och Soulistic Foodtruck, har efter bara några månader tagit kontakt för att inleda samarbete.

– Jag vill att vår cheesecake ska vara ett självklart efterrättsval till festen i framtiden, säger Arild till improveme.se.

"Folk är inte medvetna om hur god den originella cheesecaken egentligen är," berättar Arild Hildeman.
”Folk är inte medvetna om hur god den originella cheesecaken egentligen är,” berättar Arild Hildeman.

Men även om han precis inlett en karriär där cheesecakes-bakning är i fokus, har det inte alltid varit en kärleksrelation mellan honom och den amerikanska tårtan.

– Jag har en gång tyckt illa om cheesecake. Men så tillbringade jag tid i New York där jag besökte ett kafé som heter Junior’s Cheesecake. Under hela min vistelse var det många som uppmanade mig att gå dit. Efter många om och men tog jag mig äntligen dit för ungefär två år sedan. Det var då kärlekshistorian tog fart. Det var det godaste jag någonsin smakat i efterrättsväg, förklarar Arild.

Han har alltid varit intresserad av matlagning, men med den nyfunna kaloribomben fick han sig en ny sporrande uppgift.

Arild Hildeman, grundaren av Cheesecake Palace.
Arild Hildeman, grundaren av Cheesecake Palace.

– Jag minns konsistensen och smaken så tydligt och utmanade mig själv att baka en exakt likadan. Det blev en massa bakande, minst två bakverk i veckan. Jag läste på mycket om hur man får till den perfekta cheesecaken och märkte snabbt att det faktiskt är en konst. Det finns till exempel sju anledningar till varför den kan spricka på toppen. Smaken var däremot mitt primära fokus.

Det tog ungefär ett år innan han äntligen uppnått perfektion och var nöjd nog att servera den till vänner och bekanta.

– Efter ett år klaffade allt. Jag hade bakat den perfekta cheesecaken enligt min egen och mina vänners preferens. Då kunde jag även experimentera med olika smaker. Till en början tänkte jag på finesser som jag själv gillade, som oreokaka. Jag tog idéer och tips från olika recept och justerade efter behov, beskriver han.

Härifrån går allt otroligt fort. När Arild publicerade bilder på sina bakverk på sociala medier var det många som ville ha en bit. Han fick in beställningar och utifrån den positiva responsen insåg han att det fanns en marknad för cheesecake i Sverige. Det hela eskalerade och rätt som det var hade det bildats ett spindelnät av kunder som hade hört talas om eller smakat cheesecaken.

Den svenska cheesecakemarknaden är nästintill obefintlig, förklarar Cheesecakemannen. Så när Cheesecake Palace slog upp som ett legitimt företag var de i princip redan ledande.

– Jag har lyckats göra research på hur utbud och efterfrågan ser ut och har kommit fram till att vi inte har några riktiga konkurrenter. Sanningen är den att det är glest på liknande företag – som fokuserar på enbart cheesecake – i hela Europa, berättar Arild.

Den populära Dulce De Leche är inspirerad av det latinamerikanska köket.

Cheesecake Palace erbjuder för tillfället åtta olika smaker, där Dulce De Leche är en av palatsets storsäljare. Med inspiration från det latinamerikanska köket, är tårtan toppad med karamelliserad mjölk, som skapar en krämig kolasås. Arild berättar att de har som mål att erbjuda fler smaker i framtiden.

– Vi har redan planer på att utöka vårt utbud med säsongsanpassade tårtor. Till sommaren har vi bland annat en mango-passion-vitchoklad-cheesecake planerad. Mangofrukterna kommer direkt från Pakistan som har en av världens godaste frukter.

Han har höga förväntningar på Cheesecake Palace inför framtiden. En fysisk butik är planerad redan till hösten, men hemleveransen har varit uppskattad.

Viktigast för honom är däremot att företaget ska osa positivitet och bli erkänt för dess goda företagsanda.

– Jag vill göra så mycket mer än bara sälja cheesecake i världsklass. Redan nu går en procent av försäljningen oavkortat till cancerforskning, till minne av min bortgångna mamma. Det är bara försmak på vad företaget ska stå för i framtiden, försäkrar han.

Dagmawit Alemayehu
Publicerad: 30 juni 2015
Foto: Mahad Mohamed

Undvik hårsynderna

Se över dina hårvanor