Män allt mer fåfänga

En undersökning utförd av kosmetikkedjan Sephora avslöjar vad världens män handlar för skönhetsprodukter.

Män blir allt mer intresserade av sitt utseende och shoppar fler skönhetsprodukter. Det avslöjar en undersökning som kosmetikkedjan Sephora har gjort i flera länder.

I Kina, visar studien, är männen extremt intresserade av hudvård. De bäst säljande produkterna är alla olika typer av hudkrämer från bland annat Clinique och Dior.

Även de amerikanska männen gillar att ta hand om sin hy, men de handlar också mycket parfymer. De mest populära dofterna är Dolce & Gabbanas Anthology-serie och Light Blue, Acqua di Parma och Armanis Acqua di Gio.

I USA vill männen också ha så vita tänder som möjligt -en bästsäljare är tandblekningsprodukten BriteSmile To Go Accelerator Pen. En annan populär produkter är Tend Skin, en lotion mot utslag efter rakning.

Europeiska män, då? Sephora upptäckte att fransmännen också var väldigt förtjusta i dofter, bland annat Jean Paul Gaultiers Le Male, Paco Rabannes 1 Million och Boss Signature från Hugo Boss. De franska killarna handlar dessutom gärna fuktkrämer och exfolieringskrämer.

Bildspel: Män allt mer fåfänga

Bildspel: Män allt mer fåfänga

malin.lundblad@improveme.se

2009-10-29 14:34:00

Publicerad: 29 oktober 2009

Paradoxen i Berlin – del 2

Bara i sagor & på film i alla andra fall, men i den här stan – en vardagshistoria fylld med sex & finkultur