Gör en sockerdetox

Socker är skadligt både för tänderna och figuren. Bryt dig ur ditt sockerberoende med en tvåveckorsdetox.

Godis, bakverk, läsk och efterrätter är oftast proppfulla med socker. Men även frukostflingor, fruktyoghurt, juice och annat vi tänker på som hyfsat nyttigt innehåller ofta mycket socker.

Sockret ger oss snabb energi, men ingen mättnad -snart är vi både trötta och hungriga igen.Testa istälelt en två veckor lång “socker-detox“, och bryt dig ur sockerberoendet.

Under denna 14-dagarsperiod utesluter du all mat som innehåller tillsatt socker. Ät mycker färsk frukt för att hålla sockersuget under kontroll och se till att samtidigt äta något proteinrikt. Proteinet hjälper din kropp att absorbera det naturliga fruktsockret snabbare och gör dig mättare. 

Byt ut läsken mot smaksatt vatten, satsa på osötad müsli och drick teet och kaffet utan sockerbitar i.

Bildspel: Gör en sockerdetox

Bildspel: Gör en sockerdetox

redaktion@improveme.se

2010-05-05 13:20:00

Publicerad: 5 maj 2010

Spelar storleken någon roll?

En krönika av Ricki Petrini som granskar våra stora nutidsideal