Nya studier: Sex säljer inte!

I åratal har vi köpt myten om att ”sex säljer”. Från 80-talets mediala bild av den yppiga kvinnan till 90-talets androgyna lek med de klassiska könsrollerna. Via, TV, reklam och tryckpress har vi använt sexualitet för att krydda budskap.

Nu kommer studien som bevisar motsatsen skriver branschtidningen Resumé. Det är den amerikanska tidskriften ”Psychological Bulletin” som först publicerat dessa forskningsresultat.

– Våldsamma eller sexuella TV-program försämrar tittarens minne eftersom det för att uppmärksamheten dras från reklamen, säger Brad Bushman professor i kommunikation och psykologi vid Ohio State University och medförfattare till studien.

Dessa nya rön går stick i stäv mot den allmängiltiga uppfattning som reklam- och mediabranschen mer eller mindre har. En tro om att ”sex säljer” och därför utformat många kampanjer därefter.

– Det hjälper aldrig att ha sex och våld i reklam, säger professor Bushman till Bloomberg.

Studien som bygger på ett resultat av 53 tidigare genomförda experiment slår fast att ”varumärken som marknadsförs i en våldsam kontext inte kommer att bli ihågkomna i samma utsträckning, utvärderas mindre förmånligt och leder inte lika ofta till köp jämfört med varumärken som marknadsförs utan våld.”

Vidare förklarar resultaten att ”reklam i en sexuell kontext inte är lika skadlig som våldsam reklam, men verkar inte heller vara en framgångsrik strategi.”

Män och kvinnor reagerar dessutom olika på reklams innehåll och inslag av sex och våld har större effekt på män, skriver Resumé om studien.

Redaktionen
Publicerad: 24 augusti 2015
Foto: Faksimil

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp