Tips till hemma-SPA: Lär dig massera rätt

improveme.se

Vad är skönt, avslappnande och involverar mycket beröring? Massage, såklart. Vi lär dig hur man gör.

Vi alla behöver kunna ta det lugnt och spänna av lite ibland, men det är inte alltid så enkelt. Istället för att låta din partner spendera pengar på dyra span, kan du bemästra grunderna och göra det enkelt hemma.

För att få en så bra upplevelse som möjligt är det bra att ha följande:
– Massageolja
– Handduk
– Kuddar
– Massagebänk eller säng

Innan du börjar massera, täck för handduken på de delar du inte arbetar med för tillfället. Alla tycker inte om att visa hela kroppen så på detta vis får personen fortfarande avskildhet på de områden du inte använder. Om du inte har en massagebänk går det lika bra med en säng men se till att personen ligger nära kanten så du kommer åt ordentligt.

Placera sedan ena kudden under smalbenen och den andra under magen så att din partner kommer i en bra position.

Hela massageprocessen går mycket lättare med lite olja mellan händerna och kroppen. Tryck ut lite massageolja på din handflata och gnugga dina händer för att värma upp dem innan du börjar knåda på personen. Börja sedan gnida på det område du ska massera för att värma upp musklerna.

Lugn musik kan även vara bra att ha spelandes i bakgrunden så personen lättare kommer i stämning, vilket gör det enklare för båda parter och skapar en romantisk atmosfär. Lite tända ljus kan också göra susen.

Så var ska man börja egentligen? Det är helt upp till dig, men en bra start är fötterna. Personen hinner då vänja sig och slappna av innan du kommit till ryggen, så länge du arbetar långsamt. Att jobba i en långsam takt är nyckeln till en bra massageupplevelse så ha inte för bråttom.

Du kan även jobba dig uppifrån och ner. Då startar du med axlar och arbetar dig successivt mot nacken, för att sedan fortsätta mot armarna och avsluta med fingrarna.

Använd nedre delen av handflatan till de större muskelgrupperna och gör flytande, rörelser medurs på hela muskelns längd. Till de mindre musklerna (exempelvis bredvid ryggkotorna) är det bättre att använda fingertopparna och pressa muskelmassan utåt. Tryck dock inte med händerna utan använd din kroppsvikt för att ”gunga” ner vid varje rörelse.

Avsluta med att låta personen ligga kvar en stund och känna hur lugnet sköljer igenom kroppen.

Bildspel: Så masserar du

Redaktionen
Publicerad: 20 februari 2015

Lär dig varva ner med meditation

Så blir du av med stressen