Stylisten i våra drömmar

Han är många designers första val och varje säsong stylar han mellan 30-40 visningar på modeveckorna i Paris, Milano och New York. Improvemes chefredaktör Ricki Petrini har tagit en titt backstage där vårens trender föds. Möt Eugene Souleiman – ett hyllat hårgeni.

Redan första gången jag träffade Eugene slogs jag av hans okonstlade sätt, hans världsvana attityd och hans ruffiga utseende. Föreställ dig en charmig, vältalig och orakad kreatör som med sitt team fullkomligen äger backstage-området på visningen. Utan att låta alltför fördomsfull, såg inte Eugene ut som den typiska hårstylisten.

Kort och gott, Eugene är lite av en favorit hos flera av världens ledande designers och har sedan över ett årtionde kommit att stå för flera legendariska hårfenomen. Genom åren har han jobbat flitigt med etablerade modehus som Donna Karan, Prada, Missoni, Calvin Klein och Haider Ackermann.

– ”It’s been mad darling, säger Eugene när jag möter honom backstage på DKNYs visning sist jag såg honom. Hans utpräglade London-dialekt går inte att ta miste på och saken är den, just de orden sa han sist jag träffade honom också, och gången innan det.

Att modebranschen många gånger styrs av extravaganta personligheter som har en tendens att dramatisera så fort de får chansen kanske inte kommer som en nyhet. Men Eugene tillhör snarare skaran som låtsas förminska allt han gör och därför handlar ”It’s been mad…” snarare om den nakna sanningen. Herr Souleimans schema är helt enkelt galet.

Med start i New York varje säsong, detta är alltså två gånger per år, börjar cirkusen sin resa. En handfull visningar på en vecka är som semester för en hårstylist i det absoluta toppskiktet. Sen följer ytterligare visningar i London, Milano och för att slutligen avrunda turnén i Paris. Vid det laget brukar han vara uppe i mellan 30-40 visningar.

Av Eugenes många innovativa hårstylingar genom åren är det i år en ännu mer tillskruvad touch på visningarna som känns, ja ­– riktigt Eugene. Lookerna är individuella och modellerna har inte alltid likadan hårstyling. Från de traditionella robotliknande modearméerna som brukar inta catwalken är det i år mer street-känsla och vardagsglamour.

– Jag anser att alla är vackra och har sin unika egenskap. Många av mina stylingar numera handlar om att hylla detta individuella uttryck, säger Eugene.

På årets modeveckor var Eugene, och Wella Professionals, involverade bakom flera tongivande visningar. Som Global Creative Director för hårmärket har han här backstage chansen att ännu en gång prägla hårmodet för en hel säsong. Vi har kollat in några av godbitarna.

Se några av Eugenes mest omtalade hårtrender från modeveckorna vår/sommar 2015 i bildspelet ovan.

Ricki Petrini
Publicerad: 5 maj 2015

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp