Så yogar du bort rynkorna i pannan

Det finns en uppsjö former av yoga. En mindre vanlig variant är ansiktsyoga. Genom egen massage kan du minska rynkorna – och slippa botox.

Vi har 43 muskler i ansiktet, varav endast några få används på daglig basis. Men precis som med triceps kan ansiktsmuskler ge oss slapp hud om de inte får arbeta.

Ansiktsyoga uppfanns 2005 av brittiska yogaexperten Danielle Collins och syftar till att stärka ansiktsmusklerna och släta ut fina linjer genom olika övningar. Collins menar att det kan ses som en form av naturlig botox, men i stället för att gifter injiceras ger du dig själv ett ansiktslyft genom massage och manipulation.

Gwyneth Paltrow och Victoria Beckham sägs vara fans av metoden och Collins menar att daglig asiktsyoga hjälper musklerna att slappna av och kontrahera, vilket gör att rynkor motverkas och kan fina linjer kan reduceras.

Så gör du:
1. Utmana musklerna i pannan, som har en tendens att ge dig veck, genom att forma pekfingrarna och tummarna till två C-former. Vila pekfingrarna ovanför ögonbrynen och tummarna på kindbenet, som om du skulle justera en snorkelsmask. Tryck fingrarna hårt och höj på ögonbrynen medan du utjämnar fingrarna över pannan i två sekunder. Repetera tre gånger.
 
2. Nästa steg är att försöka utjämna pannan. Vila fingrarna vertikalt på mitten av ögonbrynen och dra dem sedan horisontellt mot hårfästet. Håll i fem sekunder och upprepa tre gånger.

3. ”Kyss” sedan himlen genom att luta huvudet bakåt och blås tio kyssar. Det stärker läppmusklerna och tightar till underhakan.

4. För att slutföra blåsfisk-posen fyller du kinderna med luft och trycker sedan ut den med den platta delen av fingertopparna. Det leder till ökad blodcirkulation och hjälper till att utjämna skrattlinjer.

Redaktionen
Publicerad: 29 augusti 2017
Foto: IBL

St. Tropez – det bästa av flera världar

Kolla på kändisar eller ät mjukglass i hamnen