Olycklig av Facebook? Ja, om det används för mycket. Ny undersökning konstaterar att svenskar mår dåligt om de inte får använda det sociala mediet dagligen.
Det här är den första stora svenska undersökningen om hemsidan, som hälften av Sveriges invånare (cirka 4,5 miljoner) använder och varav drygt tre miljoner loggar in på varje dag.
Facebook skapar ett omedvetet vanbeteende, påpekar Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs universitet.
Förutom jobbet som psykolog jobbar även Leif med sin kollega Isak Barbopoulos och kommunikationsstrategen Ida Nilsson från reklambyrån Valentin&Byhr. Tillsammans försöker de ta reda på vad Facebook-fenomenet egentligen gör mot oss och hur det påverkar oss. Med hjälp ifrån högskoleelever från Skövde har de intervjuat 1 000 svenska Facebookanvändare i åldrarna 14 till 74 år. Resultaten visade sig vara förvånande.
Att var fjärde person säger att de mår dåligt om de inte får logga in på Facebook regelbundet, att de känner att de halkar efter, känns lite som ett uppvaknande, menar Nilsson.
Men trots att antalet är många så visar det sig att kvinnor vistas mer på sidan, hela 81 minuter, medan männen bara tillbringar 64 minuter på sajten. Leif Denti och Ida Nilsson är osäkra vad detta kan bero på, men de har en teori.
Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion om lycka eftersom man inte ser personerna i det verkliga livet och när de inte är glada. Jämför man sig mer med andra mår man sämre och känner sig minde lycklig, menar Denti.
Misstolka oss inte, både Denti och Nilsson är flitiga Facebook-användare. Denti har dock installerat en spärr i sin webbläsare som bara tillåter honom att komma in på sidan de sista tio minuterna av varje timme. Nilsson vill inte gå in på detalj hur mycket hon använder Facebook men säger att det är alldeles för mycket.
Jag tror att vi är många som kan skriva under på att Facebook lätt blir ett beroende. Därför är det viktigt att vi verkligen inser hur mycket tid vi tillbringar här och funderar över frågan: vad gör jag här egentligen?
Men Ida Nilsson han redan sett annorlunda beteenden bland användare och tror att Facebook kommer att förändras.
-Folk blir mer medvetna. De publicerar inte vad som helst längre på Facebook. De har insett att det är väldigt många människor som kan se det, säger hon.
2012-03-05 10:33:00