Grundreglerna för ökad förbränning

Sluta kämpa mer än du behöver för att gå ner i vikt. Här är en hjälpande hand.

Vill du öka din förbränning ett snäpp? Det finns ett par byggstenar som kan ge dig en effektivare träning. Kika på tipsen nedan så förbättrar du metabolismen och underlättar förbränningen.

Motion
Att träna på morgonen boostar din ämnesomsättning effektivare än senare tidpunkter på dagen. Ta en löprunda innan frukosten för bästa effekt.

Intensitet
Glöm timslånga joggingrundor. Forskning visar att intensiv träning i kortare 2,5-minutspass kan leda till en efterförbränning under dagen, upp till 200 kalorier.

Frukost
Nyckeln till en bra metabolism hela dagen? Det första du gör på morgonen: äter frukost. Om du inte hinner göra det så råder vi dig att ändra dina rutiner.

Muskler
Det är lätt hänt att man fastnar i endast en typ av träning, exempelvis kondition. Faktum är att styrketräning ökar förbränningen, så kläm in det i ditt schema, eller ersätt en löprunda med ett styrkepass.

Mellanmål
Frukosten är säkrad, men energin håller sig inte hela dagen. Utöver lunch och middag kan det vara bra att slänga in några mellanmål mellan måltiderna, exempelvis ett päron, som har fettförbrännande egenskaper.

Redaktionen
Publicerad: 12 september 2016
Foto: Alamy

10 anledningar att längta till Paris

Olof Röhlander ger dig bästa tipsen