Bästa maten för hår, hud och naglar

Skönhet kommer inifrån, brukar man säga. Och vad vi stoppar i oss är viktigt för både vår hälsa och för vårt utseende. Här är de bästa livsmedlen för hår, hud och naglar.

Håret

Olivolja: Att äta det hälsosamma fettet hjälper till att återfukta hårstråna inifrån. Men du kan även använda det för externt bruk som balsam. Smörj in topparna med olivolja och tvätta ur det efter cirka 20 minuter. Oljan innehåller mycket vitamin E, som reparerar skador på håret orsakade av fria radikaler.

Berikade spannmål: Leta efter spannmål som innehåller mycket järn. Mineraler hjälper blodet att leverera syre till håret. Utan järn kan ditt hår bli torrt och sprött.

Valnötter: Bara några stycken om dagen räcker. Valnötter innehåller massor av protein och omega-3-fettsyror som återfuktar håret. Ett plus är att nöten dessutom förebygger hudinflammationer.

Huden

Grapefrukt: Frukten levererar 100 procent av den dagliga dosen vitamin C som kroppen behöver för att stimulera kollagenproduktionen i huden. Med en grapefrukt om dagen får du fastare hud och färre rynkor.

Fiskolja: Vitamin A är den vitamin som visat sig bita bäst på akne. Om du har akneproblem ska du därför äta livsmedel som innehåller mycket vitamin A, som fiskolja och fiskleverolja.

Mörk choklad: Kakao mjukar upp huden och studier visar att mörk choklad (med minst 70 procent kakao) ger huden naturligt UV-skydd.

Naglar

Grekisk yoghurt: Börja varje dag med en skål grekisk yoghurt. Det innehåller massor av protein och kalcium som stärker naglarna och gör att de inte går av lika lätt.

Honung: Prova att ta en tesked honung varje dag. Det har svampdödande egenskaper som förhindrar att naglarna blir sköra.

Chili: Utan järn blir naglarna svaga. Krydda maten med färsk chili eller ät andra järnberikade livsmedel som spenat eller broccoli.

Redaktionen
Publicerad: 14 oktober 2015

Lär dig varva ner med meditation

Så blir du av med stressen