Naturlig egenvård

Burt’s Bees, ett av världens största varumärken inom naturlig skönhet- och egenvård, lanserar nu sina produkter i Sverige.

Som namnet antyder fokuserar produkterna på ingredienser som härstammar från bin, såsom honung, bidrottningnektar och bivax. Produkterna är fria från parabener, sulfater och andra konserveringsmedel som sägs ha en negativ inverkan på kroppen och miljön. I stället innehåller de rikligt med antioxidanter, aminosyror, botaniska oljor och vitaminer.

Burt’s Bees finns idag i 25 länder världen över och säljs hos mer än 40.000 återförsäljare, men vägen dit har varit minst sagt annorlunda och spännande.

Burt’s Bees historia tar oss tillbaka till året 1984, när Burt Shavitz lämnade New York i jakten på naturen och livet som biodlare. Han flyttade till en liten gård i Maine, helt utan elektricitet och rinnande vatten, och försörjde sig på att sälja honung från bakluckan av sin pick-up. En dag stötte han på medgrundaren Roxanne Quimby som liftade längs vägen och det blev början på en lång vänskap. Roxanne tältade tillsammans med sina barn på Burt´s gård och upptäckte snart potentialen i Burt’s överblivna bivax och började tillverka ljus för att sälja på marknader runt om i landet.

Vaxljusen blev så småningom populära och i takt med att företaget växte ändrades inriktningen. År 1991 beslöt sig Burt och Roxanne för att producera skönhets-och egenvårdsprodukter och deras numera världsberömda ”Beeswax Lip Balm” var fött. Sedan dess har Burt´s Bees spridit sitt naturliga budskap, etablerat sig i 25 länder runt om i världen och är idag, det bäst säljande varumärket inom naturlig hudvård i hela Nord Amerika. Trots dess otroliga framgång bor Burt Shavitz kvar i samma timmerstuga i Maine, helt utan elektricitet och rinnande vatten…

Burt’s Bees målsättning är att göra människors liv bättre varje dag, naturligt. Detta är precis vad deras slogan ”For The Greater Good” är till för. Deras produkter ska inte enbart
bidra till att göra vår hy frisk och vacker, de ska även inspirera oss att ta tillvara på vår miljö och våra medmänniskor.

#IMG2-R# Burt’s Bees miljö- och kretsloppstänk genomsyrar hela företaget och deras anställda. Ingredienser, förpackningar och produktion ses över med extrem noggrannhet<span>  för att allt ska vara så miljövänligt som möjligt. Deras anläggningar använder endast grön el från förnyelsebara energikällor, alla anställda tilldelas individuellt miljömässiga mål och företaget avsätter över 6000 timmar per år för sociala och humanitära projekt -For The Greater Good.

Burt’s Bees är ärliga med innehållet i sina produkter och gör sitt yttersta för att utbilda konsumenter om vad som är naturligt. Varje produkt visar en tydlig procentsats av det naturliga innehållet och lämnar inget utrymme för spekulation. På produkterna hittar man även ”The Natural Seal” som innebär att produktlinjen är certifierad av ”The Natural Products Association”, en organisation som Burt’s Bees arbetar aktivt med mot en renare och grönare värld och en global naturlig standard.

The Natural Seal
innebär att produkterna måste innehålla minst 95% naturliga ingredienser, inte får innehålla syntetiska ingredienser som sulfater, parabener eller andra konserveringsmedel samt inte får vara producerade på ett sätt som ändrar renheten eller effekten hos de naturliga ingredienserna. Självklart gäller detta även deras förpackningar som består av vegetabiliskt bläck och återvinningsbar plast.

Burt’s Bees stödjer och sponsrar bland annat forskningen av ”Colony Collapse Disorder”, det mystiska försvinnandet av bin världen över. En tredjedel av all den frukt och grönsaker
vi äter är beroende av pollineringen av bina och därför lägger Burt’s Bees stor
vikt vid att hjälpa biodlare och forskningsinstitut världen över.

Burt’s Bees är ett varumärke som gått hem hos folket men även hos kritikerna. Deras produkter har belönats med mängder av utmärkelser så som: Self Healthy Beauty Award Winner, Natural Health Beauty Awards, Allure Editors Choice Award, Shape of Beauty Winner, bara för att nämna några få.

Idag finns Burt’s
Bees, som distribueras av ICE AB, i 25 länder världen över och i Sverige lanseras sortimentet till att börja med på nätet www.iloveburt.se och kommer under våren att finnas tillgänglig i utvalda butiker.

Bildspel: Naturlig egenvård

Bildspel: Naturlig egenvård

Roxanne Quimby och Burt Shavitz.

Roxanne Quimby och Burt Shavitz.

[email protected]

2011-03-08 14:43:00

Publicerad: 8 mars 2011

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp