improveme.se träffade det franska skönhetsföretaget Clarins managing director Dr. Olivier Courtin-Clarins under hans Stockholmsbesök, i samband med lanseringen av nya Vital Light Serum. Här delar han med sig av sina tankar om hudvård.
Hur skulle du beskriva företaget Clarins?
-Min far skapade Clarins i Frankrike 1954. I början erbjöd företaget bara behandlingar, men 1966 lanserade vi även produkter för ansiktet och kroppen. Hans koncept var att alltid ha ett kort i förpackningarna så att kvinnor kunde skriva till företaget och ställa frågor och berätta om de var nöjda eller missnöjda. I dag finns vi i 150 länder och har 6 000 anställda.
Vad skiljer er från andra makeup- och hudvårdsföretag?
-En skillnad är att vi även erbjuder behandlingar för ansiktet och kroppen. Vi använder växtextrakt i våra produkter, vilket har blivit trendigt de senaste åren. Men vi gjorde det redan från starten. Vi försöker också att inte bara sälja produkter utan även ge råd och svara på alla frågor.
Vad ska man tänka på om man vill ha vacker hy?
-Det främsta är att använda riktigt bra ansiktsrengöring och att använda den morgon och kväll. En fuktkräm är också viktigt och det gäller att välja en som passar ens ålder och applicera den på rätt sätt. Exfoliering är också viktigt, antingen kemisk eller mekanisk. Själv föredrar jag mekanisk.
Vilka vanliga misstag gör kvinnor när det gäller hyn?
-Att de inte skyddar sig mot sol och föroreningar och inte rengör huden ordentligt. Många går och lägger sig utan att ta bort sminket och det är verkligen inte bra.
Hur viktigt är det med mat, dryck och träning?
-Jag tror att det är viktigt att vara hälsosam och att njuta. Mår du bra så blir du vacker.
Vad ser du för hudvårdstrender just nu?
-Att göra ännu mer effektiva produkter, framför allt inom anti-age. I dag blir vetenskapen kring hudens biologi allt mer avancerad och vi kan förbättra produkterna.
Vilken typ av feedback får ni från era kunder?
-Feedback från kunder är jätteviktigt och en stor del av vår filosofi. Det hjälper oss att fortsätta göra bättre produkter. Folk brukar också gilla att vi inte utlovar mirakel, vi ger inga löften vi inte kan hålla.
2011-06-21 14:06:00