Här är kvinnorna bakom succémärket Dagmar. De blev årets vinnare av Guldknappens stora designpris. Välmående, kvalite, och sunda ideal är bara en bråkdel av inspirationen.
Juryn har satt sin motivering, men varför tror ni själva att just ni tog hem årets Guldknapp?
-Vi har jobbat väldigt hårt på att ha en egen stil och med vilken målgrupp vi har. Vi har äntligen nått ut med det budskapet. Sen har vi självklart vuxit och blivit ett etablerat företag som mår väldigt bra tack vare vår fantastiska personal.
Ni vänder er till den inflytelserika yrkeskvinnan som värdesätter kvalité och hållbarhet. Hur har ni hittat inspiration till detta?
-Det kommer inifrån oss själva, vi är alla livsnjutare ut i fingerspetsen. Vi älskar allt som är gott, som håller och har bra kvalité. Det är något som vi är uppväxta med.
-Ser man på kollektionen så handlar det väldigt mycket om att det är de bästa kvalitéerna, fantastiska passformer och samtidigt väldigt avslappnat. Vi hoppar gärna över den här manin kring slit och släng. Vi vill hellre se att man köper ett plagg som man kan ha kvar i garderoben och som fortfarande är aktuellt längre fram, både när det gäller design och kvalité.
-Vi tänker även less is more och att fler borde tänka på att inte förbruka saker i onödan och värna om det man istället har. Det är lite av vår designfilosofi.
Vilka är kvinnorna som bär Dagmar?
-Det finns en grundtanke med våra kläder, och det är att man ska må bra. Vi vill ge kvinnan den sköna självkänslan, därför lägger vi stort fokus på materialen. Det är nödvändigtvis inte karriärkvinnan, utan en kvinna som vet vad hon vill, och fokuserar på att må bra.
Lägger ni något speciellt fokus på vad ni vill framhäva?
-Framförallt så skapar vi kläder för just kvinnorna, och endast kvinnorna. Det kan vara allt ifrån att visa en handled till ett nyckelben. Det behöver inte alls vara den uppenbarliga sexigheten, vi tycker att mystiken är mer spännande.
Mode skapar mycket av det ideal vi har idag. Har ni anpassat er design för alla typer av kroppar?
-När man bär vår design ska man inte behöva tänka på hur plagget sitter. Kunden ska istället känna sig snygg och intellektuell med hjälp av hennes passform och kvalité.
Hur är den typiska Dagmar-kvinnan?
-Hon äter sunt, mår bra, tycker om att resa och är otroligt mån om sig själv. En livsnjutare som tar för sig av det goda i måttliga mängder. Det roliga är att hon verkligen finns och ser likadan ut i Stockholm, som i London och i New York.
Ni verkar utgå väldigt mycket från ett sunt inre när ni skapar er design, stämmer det?
-Ja, vi vill att kvinnorna ska vara sunda samtidigt som de njuter av livet och vågar unna sig det som är gott. Man måste kunna njuta av att dricka vin, äta bra vare sig det handlar middagar eller en efterrätt.
2011-08-19 10:49:00