Vi träffade Svenska Moderådets VD Lotta Ahlvar på Stockholm Fashion Weeks "Opening Party" på Café Opera och passade på att fråga ut henne om vad vi kan vänta oss av veckan.
Hur känns det så här första dagen av modeveckan?
-Det känns jätteroligt. Det här festen är väldigt viktig. Sen är det många saker som ska klaffa när allt drar igång. Otroligt många designers och varumärken ska lansera sina kollektioner, visningarna ska funka, modellerna ska mejkas och håren ska fixas. Och det kanske viktigaste av allt är att det blir en bra plattform för inköp och försäljning. Det är ju det som till stor del driver branschen.
Vilka är dina förhoppningar inför veckan?
-Mina förhoppningar inför veckan är att många kontakter ska knytas, för det är egentligen det som är mest spännande för branschen. Det är som ringar på vattnet; att man träffar olika människor ger faktiskt business i slutändan. Sen är min personliga förhoppning att kunna smita iväg och se någon visning eller titta på favoritdesigners i något showroom.
Är det någonting som är nytt för i år?
-Våra “rookies“ är alltid nya varje gång och det finns några fantastiska förmågor i år, så det är spännande. Det är också några helt nystartade varumärken som jag ser fram emot att se vad de har att visa och berätta för oss. Sen är jag alltid nyfiken på helheten: jag gillar att se håret och mejken och skorna. Det handlar ju inte bara om kläderna, utan det är så mycket mer.
Har du kunnat se några speciella hår- eller makeuptrender?
-Det är en del våghalsade personer som fixat håret i Redkens monter här på festen. Den lockiga frisyr som jag har fått känns spännande, tycker jag. Ofta måste man tänka rent praktiskt kring frisyrerna på visningarna, men det är extra kul när de går lite “wild and crazy“ tycker jag.
Varför har ni valt att samarbeta med just Weleda och Redken i år?
-Vi har samarbetat med LOréal ganska länge och vi tycker att det är roligt när det är nya produkter som lyfts fram. Tidigare jobbade vi med Frank Provost och nu är det Redken. Det är helt klart ett väldigt starkt internationellt varumärke. Weleda känns också väldigt roligt, för de har ju en filosofi som stämmer mer många modedesigners: det här med en hållbar utveckling, miljövänligt och ekologiskt producerat.
Stockholm Fashion Week pågår 6-12 februari 2012.
2012-02-07 08:30:00