Den brasilianska supermodellen Isabeli Fontana poserar i H&Ms nya sommarkampanj.
Isabeli visar där upp badkläder och bikinis i somrig strandmiljö.
Men kampanjen har fått Cancerfonden att se rött. Anledningen: Isabeli är alltför brunbränd.
”Att H&M väljer en extremt solbränd modell för att marknadsföra sina baddräkter är ingen slump. Stortavlorna visar att det just nu är vackert att vara riktigt brun”, skriver Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh i en debattartikel i DN.
”Unga vuxna är de som påverkas mest, och det är också de som solar mest. H&M ger nu de som strävar efter att bli så brunbrända som möjligt under sommaren grönt ljus för att fortsätta pressa på stranden”, fortsätter debattartikeln.
H&M svarar i ett mejl: ”Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer.”
Hudcancer är den mest ökande formen av cancer just nu, enligt Cancerfonden, som poängterar att kopplingen mellan solning och hudcancer är nästan lika stark som den mellan rökning och lungcancer.