improveme.se har pratat lite närmare med två av killarna bakom det svenska hudvårdsmärket Recipe for men; Jesper Rönnbäck och Jesper Matsch.
Ni växer så det knakar?
-Ja, vi finns numera hos cirka 70 återförsäljare i Sverige och i 22 länder. Senaste landet vi skeppade till var Mauritius. Vi ligger och fightas om tredjeplatsen på manlig hudvård i Sverige, och blev framröstade till Årets hudvårdsserie av tidningen MAN:s läsare förra året.
Vad är hemligheten bakom receptet på manlig hudvård?
-Recipe for men väcktes ur tanken på att skapa en okomplicerad serie hudvård inriktad på män, och på det svenska klimatet. Produkterna ska vara enkla att använda, enkla att förstå och enkla att köpa.
På vilket sätt skiljer sig produkterna med tanke på klimatet?
-Vi har större temperaturväxlingar i Sverige än i t ex Sydeuropa där många andra serier tillverkas. Det kalla vintervädret sliter mycket på huden, så den behöver mycket fukt.
Hur skiljer sig den manliga kunden från den kvinnliga kunden?
-Killars köpbeteende är annorlunda. De lyssnar mer på säljaren och är mer resultatinriktade. Killar bryr sig inte så mycket om ingredienserna, utan mer om vad produkten faktiskt ger för resultat. Eftersom killar är ganska nya på området är Internet ett bra sätt att nå dem, för då kan de läsa om produkterna utan att känna sig bortkomna.
Vad står näst på tur i sortimentet?
-Sen vi lanserade serien har den utökats från ursprungliga fem produkter till 14 produkter. Vi har till exempel fyra olika fuktighetskrämer, concealer i tre nyanser och acnebehandling. Senaste tiden har vi haft utvecklingsfokus på fet och problemhy. Näst på tur står en Anti-Irritant Cleanser och en After Shave Soother.
Vilka är era personliga favoriter i sortimentet?
Jesper Matsch: Vår nya storsäljare Anti-Shine Moisturizer
Jesper Rönnbäck: Facial Cleanser
Avslutningsvis -era bästa groomingtips till killar?
1. Använd en bra återfuktare
2. Byt rakblad ofta
3. Använd solskyddsfaktor på sommaren
4. Sluta röka
2008-06-26 12:35:00