Det började med kärlek.
När svenske Markus och norske Elias träffades så blev resultatet ett av de snabbast växande företagen i den nordiska skönhetsvärlden.
Men att vara pionjärer i en konservativ bransch där de olika aktörerna ligger i krig har långt ifrån varit lätt…
Markus Nilsson, 31, arbetar jämt. När vi träffas i Stockholm har han och Elias Assarsen, 29, varit på Café Opera kvällen innan. De var gäster på den svenska Miss Universe-finalen som deras skönhetsbolag Mareli Medical sponsrat. Arbetsrelaterat krogbesök med andra ord.
Kvällen var lyckad. Men nu är det jobb som gäller igen och killarna har att göra. Vi hinner få till ett möte på Hotel Clarion över en kopp kaffe där Markus passionerat berättar om sitt företag.
Idén bakom Mareli Medical kom när killarna lärde känna varandra. Elias hade precis flyttat till Malmö från Norge där han drivit sex skönhetskliniker. Nu skulle han öppna den första i grannlandet.
När Elias berättade om arbetet insåg Markus, en driven entreprenör med bakgrund som VD på ett av Sveriges främsta IT- och marknadsföringsbolag, att det gick att förbättra situationen för både kliniken och patienterna. Visionen var att förändra branschen till det bättre genom några avgörande steg:
1. Höja patientsäkerheten.
2. Höja kvalitén.
3. Bryta den närmaste monopolliknande situationen som går ut över patientsäkerhet och kvalité.
– I grunden handlar problemen om leverantörernas och distributörernas brist på ansvar, då fokus i styrelserummen handlar om att kränga en produkt eller ett varumärke till vilket pris som helst och inte se till konsumentens bästa, säger Markus.
Nu föddes tankarna på Mareli Medical, bolaget som tagit fillermarknaden med storm. Under en hel natt satt grabbarna och skissade på det som skulle skaka om de övriga distributörerna i branschen.
Med hjälp av parallellimport ökar möjligheterna för klinikerna att höja nivån på både behandlingar och säkerhet. Detta genom lägre inköpspriser vilket skapar utrymme att kompetensutveckla sin egen verksamhet,
– Elias vet hur tufft det är att driva en klinik idag och aldrig få några pengar över. Han ser allt ur kundens perspektiv och det tror jag är en av våra stora styrkor, säger Markus och fortsätter:
– Genom att sänka priset så kan vi höja kompetensen och kvalitén. Att vidareutbilda sig och få erfarenhet är dyrt. Vårt mål är att hela branschen ska höja sin kompetens.
Idag är Mareli Medical Europas största oberoende leverantör av kvalitétsfillers på marknaden. Genom att handla med företaget kan klinikerna öka sin vinst 30-50 procent utan att höja priserna mot slutkonsument.
Att det råder krig mellan bolagen som idag distribuerar olika fillers är ingen hemlighet. Och ny konkurrens är inget de andra aktörerna önskade sig. Elias och Markus har vid flera tillfällen attackerats på olika sätt för att de kan erbjuda klinikerna bättre priser.
– Tyvärr har det förekommit en hel del smutskastning mot både vårt bolag och oss som personer. Det bygger nog i grunden på en rädsla, men för oss, som följer gällande lagar och regler, är det helt oacceptabelt.
Nu siktar Markus och Elias in sig på nya spännande satsningar. Bland annat startar de Mareli Academy, vars syfte är att utbilda klinikernas personal i fillerbehandlingar.
– Det finns redan andra utbildningar, men de drivs av bolagen bakom respektive varumärke. I och med att vi är oberoende kan vi utbilda i alla olika produkter och då blir det naturligtvis en mer komplett utbildning samtidigt som klinikerna minskar sitt beroende till bara ett varumärke, säger Markus.
Vår pratstund är över och kaffet slut. Markus tittar på klockan för snart är det dags för honom och Elias att ta tåget ner till Malmö där huvudkontoret finns.
Hinner ni med något annat än att jobba då, frågar jag när vi går mot receptionen.
– Ja, en del. Men vi brinner så mycket för det här. För första gången i mitt liv har jag träffat en man som är lika mycket entreprenör som mig själv – och det känns så himla skönt, skrattar Markus.