Boken som avslöjar allt

Hur växte dagens jättelika skönhetsföretag fram?
Nu kommer boken "Beauty Imagined" som visar hur skönhetsindustrin påverkar våra liv.

Skönhetsindustrin är en miljardindustri som genomsyrar våra liv och
påverkar hur vi uppfattar andra och oss själva.

Nu släpps “Beauty Imagined“ som är den första genomgripande beskrivningen av den globala skönhetsindustrins framväxt. Det är en resa från 1800-talets entreprenörer till dagens
globala miljardindustri.

Boken är skriven av professor Geoffrey Jones vid Harvard Business School och bygger på omfattande research i hittills okända källmaterial.

Jones har dessutom intervjuat företagsledare från flera av de största företagen i branschen, exempelvis L’Oréal och Unilever men även svenska, internationellt mycket framgångsrika
Oriflame.

Under ett seminarie på Berns i Stockholm under förra veckan, arrangerat av Centrum för näringslivshistoria, berättade Geoffrey Jones detaljerat och underhållande om hans arbete med boken.

I publiken fanns inbjudna VIP-gäster från den svenska skönhets- och modevärlden, som fick höra en hel del historiska anekdoter. 
-Från början drack man parfymen som tillverkades, det var faktiskt först senare som man började använda den på huden, berättade Jones.  
 
Därefter blev det en intressant paneldiskussion om skönhetsindustrins framtid. Bland medlemmarna i panelen märktes bland andra Robert af Jochnick, grundare och styrelseordförande i Oriflame, Gun Nowak, grundare av Face Stockholm, Pierre Wulff, grundrae av Björk&Berries, Catarina Midby, modekommunikatör vid H&M och Hans De Geer, docent i historia.

 Boken “Beauty Imagined“ kostar 300 kr och kan beställas hos Centrum för näringslivshistoria

 Se ett klipp om boken och föreläsningen nedan:

<object width=“400“ height=“360“><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/ecawih7Qfvc&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1“></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/ecawih7Qfvc&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&border=1“ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“400“ height=“360“></embed></object>

Geoffrey Jones har skrivit boken

Geoffrey Jones har skrivit boken ”Beauty Imagined”. Foto: Michael Folmer.

På sitt Sverigebesök berättade Geoffrey Jones om sitt arbete med den nya boken. Foto: Michael Folmer.

På sitt Sverigebesök berättade Geoffrey Jones om sitt arbete med den nya boken. Foto: Michael Folmer.

Därefter blev det en paneldiskussion med en rad kända och framgångsrika profiler i skönhetsbranschen. Foto: Michael Folmer.

Därefter blev det en paneldiskussion med en rad kända och framgångsrika profiler i skönhetsbranschen. Foto: Michael Folmer.

Oriflames grundare och styrelseordförande Robert af Jochnick. Foto: Michael Folmer.

Oriflames grundare och styrelseordförande Robert af Jochnick. Foto: Michael Folmer.

Pierre Wulff, grundare av Björk&Berries. Foto: Michael Folmer.

Pierre Wulff, grundare av Björk&Berries. Foto: Michael Folmer.

Hand De Geer. fil dr och docent i historia. Foto: Michael Folmer.

Hand De Geer. fil dr och docent i historia. Foto: Michael Folmer.

Catarina Midby, modekommunikatör vid H&M. Foto: Michael Folmer.

Catarina Midby, modekommunikatör vid H&M. Foto: Michael Folmer.

[email protected]

2010-03-01 08:47:00

Publicerad: 1 mars 2010

13 skönhetstrick alla borde känna till

Här är tipsen som plockar fram ditt snyggaste jag