Kontroversiella djurrättsorganisationen Peta upprör med ny reklam.
Organisationen Peta, People for the Ethical Treatment of Animals, har gjort det till sin grej att skapa kontrovers kring sina kampanjer och evenemang.
Peta, som också ligger bakom “I'd Rather Go Naked Than Wear Fur“-annonserna, använder sig ofta av kändisar och naket för att få ut sitt budskap om djurens rättigheter och fördelarna med vegetarianism.
Men i USA frågar sig folk nu om organisationen denna gång gått för långt. I en ny annonskampanj kombineras en illustration av en överviktig kvinna i bikini på stranden med texten “Rädda valarna“ och “Tappa späcket: Bli vegetarian.“
Ett hån mot överviktiga, menar motståndarna, som anser att det är dubbelmoral att inte ge människor samma “etiska behandling“ som organisationen förespråkar för djuren.
Peta säger i ett pressmeddelande att vegetarianer i genomsnitt väger 5 till 10 kilo mindre än köttätare och erbjuder ett gratis “nybörjarkit“, där personer som vill börja äta vegetariskt får lära sig hur de “går ner i vikt medan de äter så mycket de vill“.
Detta ger också ett felaktigt intryck, enligt sajten Deceiver.com, eftersom det finns en hel del onyttig vegetarisk mat. Pommes frites, chips, glass, våfflor, muffins, kakor, läsk, brownies och bullar är alla vegetariska men lär knappast göra dig smal, skriver sajten.
Kika i bildspelet för fler mer eller mindre kontroversiella kampanjer från Peta…
2009-08-19 12:25:00