I fredags fälldes H&M för kampanjbilden ovan. Många har reagerat på modellen Chanel Imans smala lår och armar.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som fällde H&M, anser att Chanel är ”extremt smal”.
Det faktum att modellen ser väldigt ung ut har också spelat in när det gäller den fällande domen.
”När det visas modeller som är unga i reklamen ska annonsören vara aktsam”, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Metro.
Hon fortsätter: ”Sådan reklam får inte motverka positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder”.
”Avbildandet av extremt smala kroppar i reklam bidrar till ett ideal som är skadligt att sträva efter”, skriver nämnden i sitt beslut.
Chanel är 20 år gammal, men det är inte åldern i sig, utan det faktum att hon ser väldigt ung ut, som spelar roll. ”Modellen ser ut att vara en ungdom”, skriver nämnden i beslutet.
”Vi beklagar om vi har upprört någon med vår reklam, det är naturligtvis inte vår avsikt”, svarar H&M i en skriftlig kommentar.
”Vi tar nu till oss kritiken och diskuterar internt vad vi eventuellt kan göra annorlunda i framtiden.”
Chanel är en amerikansk modell som föddes i delstaten Georgia och växte upp i Los Angeles.
Hon har jobbat för bland annat DKNY, Dolce & Gabbana, Marc Jacobs och Hérmes.
Under fjolårets modevecka i Milano gick Chanel visningar för bland annat Gucci och Versace.
Chanel är 175 cm lång och väger 50 kilo, vilket gör henne sjukligt smal, enligt anmälaren till Reklamombudsmannen.
Men ”BMI är i sig inte alltid ett tillförlitligt mått”, säger H&M:s presskontakt Håcan Andersson till Metro.