Så når du dina viktmål

Med hjälp av små förändringar i vardagen tappar dina extrakilon snabbt.

Steg ett vid viktminskning är lära sig att kontrollera känslor, tankar och beteendemönster. En del tar till mat och sötsaker för att trösta sig och dämpa stressen. Därför blir det så småningom extra svårt att förändra det negativa mönstret.

Genom att göra små förändringar i vardagen kan du ändra riktning och se din viktnedgång som en livsstilsförändring. Börja med att skaffa dig kunskap om mat och träning. Ekvationen är enkel. Rör du på dig och äter hälsosamt tappar du vikt och blir piggare.

Bryt dåliga vanor som att tröstäta när du har tråkigt eller att välja en chokladbit när blodsockret är lågt. Hitta även en motionsform som passar dig och känn inte att du måste gå till gymmet, det blir sällan långvarigt.

Smala tips
Stärk ditt självförtroende genom att fokusera på din målvikt och peppa dig själv med positiva tankar.

Ha realistiska mål för din viktnedgång. Sätt upp delmål och belöna dig själv när du nått dem.

Var snäll mot dig själv. Även om du misslyckas är det aldrig för sent att börja om.

Bildspel: Så når du dina viktmål

Bildspel: Så når du dina viktmål

elina.hasslund@improveme.se

2011-03-03 15:11:00


Text:
Publicerad: 3 mars, 2011