Lär dig mindfulness

Mindfulness är mer än bara ett trendigt ord. Det är ett sätt att leva i nuet, minska stress, reducera kronisk värk, sänka blodtrycket och boosta immunförsvaret. Så här gör du!

Fokusera på din andning
Det absolut enklaste sättet att bli närvarande är att vända din koncentration mot din in- och utandning. Det är ett sätt att fokusera och slappna av som du kan använda dig av varje gång du känner att du börjar fastna i grubblerier.

Tänk på dig själv som en del av din omvärld

Inse att du är en pusselbit i samspelet som pågår omkring dig. Världen skulle inte vara likadan utan dig.

Njut av vad du gör just nu
Fokusera på känslan av vad du än håller på med: det varma vattnet när du tvättar händerna, hur din kropp rör sig när du promenerar, hur mjuk kudden är när du ligger och försöker sova. När du äter något gott så se till att njuta av det istället för att tänka på hur många minuter du måste springa på löpbandet efteråt.

Acceptera dina känslor

Ingen är immun mot negativa känslor. När du förlorar någon blir du ledsen -tillåt då dig själv att vara ledsen. Om du känner dig stressad blir det inte bättre av att du dessutom blir upprörd över att känna dig stressad. Tänk: “Just nu känner jag så här och det är helt normalt.“

Ta ett ögonblick i taget

Det förflutna har redan hänt och framtiden kan vi inte veta något om. Allt du någonsin kommer att ha är här och nu. När du börjar oroa dig för något så säg till dig själv: “Vad har jag för problem i just det här ögonblicket?“ Såvida du inte står näsa mot nos med ett blodtörstigt rovdjur bör svaret vara: “Inget alls“.

Gör något du älskar

Inom filosofin finns uttrycket “flow“, som står för den känsla du fylls av när du gör något du känner passionerat inför, något som får tid och rum att till synes sluta existera. Försök att uppleva flow så ofta du bara kan -det är det ultimata sättet att uppleva nuet.

Bildspel: Lär dig mindfulness

Bildspel: Lär dig mindfulness

malin.lundblad@improveme.se

2011-06-15 12:44:00


Text:
Publicerad: 15 juni, 2011