SPARAD: Träning under sjukdom

improveme.se

Snorig, ont i halsen och sugen på att träna? Ibland är det svårt att veta när man kan motionera efter sjukdom. Vi reder ut det.

Det är inte alltid lätt att avgöra när man ska stanna hemma vid en sjukdom. Är det exempelvis okej att köra en intervallrunda i löpspåret vid en enkel förkylning?

Nej, inte riktigt. Det är däremot helt okej att ta en lugn promenad vid mildare feber. Lewis G. Maharam, författare till boken ”Running Doc’s Guide to Healthy Running”, förklarar det mer detaljerat.

– Om symptomen endast finns ovanför huvudet är det okej att träna, men om febern ligger på 38,3 grader eller högre bör du skippa det, säger han.

– Kroppsvärmen höjs under träning på grund av ökad metabolism, så om du börjar med redan hög värme så hamnar kroppens nedkylningsprocess i obalans.

Har du emellertid ont i halsen så bör du stanna hemma, tycker Åsa Dengg, träningscoach och lärare på Axelsons PT-utbildning.

– Halsont är ju nämligen en indikation på att du har en infektion i kroppen och vad du behöver som mest då är vila, det vill säga att all energi ska gå åt till att reparera infektionen och inte slösas på fysisk aktivitet, skriver hon i nummer 3-2013 av tidningen Hälsa & Fitness.

Dessutom så anstränger man hjärtat under sjukdom, något som kan leda till värre besvär.

– Vid en infektion eller ett virus i kroppen får hjärtat svårare att pumpa runt blodet, och vid halsont och feber ökar risken att få hjärtsäcksinflammation.

Bildspel: SPARAD: Träning under sjukdom

Bildspel: SPARAD: Träning under sjukdom

kevin.krooks@improveme.se

2013-05-24 08:53:00


Text:
Publicerad: 24 maj, 2013