8-timmarsdieten

improveme.se

Glöm 5:2-dieten – här är nya metoden, som bara kräver åtta timmar.

I denna artikel skriver vi om 5:2-dieten, en metod som bygger på fasta. Nu har en ny variant börjat cirkulera hos dietisterna som inte är lika strikt.

Idén härstammar från boken ”The 8-Hour Diet: Watch the Pounds Disappear Without Watching What You Eat!”, skriven av David Zinczenko och Peter Moore, och de hävdar att man kan rasa i vikt genom att äta inom en viss tidsspann under dagen.

Tidsspannen är, såklart, på åtta timmar och bör ske tre gånger i veckan. Genom att göra detta så ska kroppen hinna återställa sig och bearbeta näringsämnen och ordentligt kunna bli av med alla gifter. Författarna menar alltså att moderna livsstilar ofta innebär att man äter hela dagen och aldrig hinner bränna bort alla kalorier.

”I stora drag så är 8-timmarsdieten ett sätt att förlänga perioden mellan ditt sista mellanmål och din ’frukost’, vilket ger din kropp en chans att bränna bort alla fetter som lagrats”, står det i boken.

Under perioden man fastar är det tillåtet att dricka vatten, kaffe och te, och när man äter så ska man undvika att proppa i sig så mycket som möjligt.

Om man känner sig manad att testa på metoden är det dock bäst att rådfråga en doktor först, då effekterna är olika beroende på individen.

Bildspel: 8-timmarsdieten

Bildspel: 8-timmarsdieten

kevin.krooks@improveme.se

2013-07-25 15:47:00

Publicerad: 25 juli 2013

Bli brun utan att bränna dig

Vårsolen lyser starkt i hela Sverige