Inom skönhets- och modeindustrin har den smala kvinnokroppen länge varit den dominerande formen. Många gånger har den till och med varit det uteslutande, rådande idealet. Nu har det dock börjat blåsa andra vindar och det senaste är kampanjen "Im No Angel" som hyllar alla kvinnors skönhet.
För några veckor sedan skrev vi om kampanjen #droptheplus och nu är det dags för nästa drag i matchen om kurvorna. Det är underklädesmärket Lane Bryant som dragit igång Im no angel som en blinkning till den nästintill ouppnåeliga skönheten hos Victoria's Secrets änglar.
-Varför plåta perfektion när perfektion inte existerar? Vi vill att kvinnor ska tro på att de är vackra. Vi river murar inom industrin och låter människor veta att alla sorters kvinnor är vackra, oavsett form eller storlek, säger Laney Graham som är en av modellerna i kampanjen.
För Graham betyder sloganen Im no angel att ingen behöver vara perfekt.
Ytterligare ett underklädesmärke, Curvy Kate, hyllar det kurviga och letar just nu efter sitt nästa ansikte bland helt vanliga kvinnor som fått skicka in bilder på sig själva.
Sverige har legat i framkant här då Twilfit redan för över två år sedan körde sin kampanj För Every Body, med kvinnor i olika åldrar, hudfärger och kroppsstorlekar.
Under hashtagen #imnoangel har det på bara några dagar postats nära 10 000 bilder från och av kvinnor som inte heller känner sig som några änglar, men snygga och sexiga i alla fall.
Foto: All Over Press /Cass Bird
2015-04-09 10:54:00