Manlig skönhetsfeber

Att vara mån om sitt utseende är trendigt. Manlig skönhetsvård växer lavinartat och ingen ifrågasätter längre att män tänker på hur de ser ut.

Den manliga skönhetsindustrin exploderar. Trenden växer sig allt starkare och är här för att stanna.
-Inget tyder på att branschen kommer att försvinna. Däremot tror jag att den kommer delas upp i olika skikt och prisklasser, säger trendanalytikern Henrik Mattson till TT.

På tio år har antalet hudvårdssalonger ökat med 270 procent. Raija Zallot, ordförande i branschorganisationen Svenska Estetiskers Yrkesförbund, bekräftar att den trend som kommer starkast just nu är skönhetsvård riktad mot den manliga delen av befolkningen. Hon säger till TT att det numera är många män som ägnar sig åt exempelvis hårborttagning och aknebehandling utan att skämmas.

Salonger som enbart jobbar med män blir allt mer vanligt förekommande och så sent som i förra veckan slog Grooming Studio i Stockholm upp sina dörrar. Där har man specialiserat sig på behandlingar enbart för män. Man är noga med att påpeka att det inte finns några så kallade ”herrbehandlingar” hos dem. I stället anpassar man behandlingen efter den manliga kundens specifika hud och behov.

Trots att den manliga skönhetsbranschen har vuxit i takt med den svenska ekonomin, tror vare sig Henrik Mattsson eller Raija Zallot att skönhet kommer konsumeras i mindre omfång den dag då lågkonjunkturen slår till. I stället är det i tider av dålig ekonomi ofta så att det känns ännu viktigare att se framgångsrik ut och ta hand om sig själv, konstaterar framtidsforskaren och trendanalytikern Henrik Mattsson till TT.

Grooming Studio finns på Strandvägen 17 i Stockholm.
Kontakt: 08-661 88 40

Bildspel: Manlig skönhetsfeber

Bildspel: Manlig skönhetsfeber

2008-01-29 03:01:00

Publicerad: 29 januari 2008

Arbetar du med en psykopat?

Här är varningstecknen som gör att du måste se upp