4 ämnen som bidrar till bättre sömn

improveme.se

Lider du av sömnproblem? Den amerikanske forskaren Michael A. Grandner har i sin senaste studie hittat flera näringsämnen som leder till bättre sömn.

4500 personer deltog i sömnstudien, där målet var att försöka se samband mellan individers livsstil och deras sömn.

Forskarna fick fram tydliga resultat på hur människornas matvanor hängde ihop med de antal timmar sömn de fick. De som hade bäst sömnresultat var de deltagare som åt mest varierad kost och fick i sig flest näringsämnen.

Fyra av dessa ämnen återkom frekvent i kostplanen – teobromin, selen, lykopen och c-vitamin.

I kakaobönor finns ett ämne som heter teobromin, vilket är bra för hjärtat. Därav rekommendationerna om att äta en bit mörk choklad om dagen.

Selen är det antiinflamatoriska grundämnet som du får i dig när du äter kött, tonfisk, ägg och mjölkprodukter.

Frukt och bär är rika på vitamin C. Visste du att det räcker med bara en handfull bär eller en kiwi för att kroppen ska få sin dagliga dos?

Lykopen är antioxidanten som du främst hittar i tomatjuice och vattenmelon. Men också i aprikoser och grapefrukt.

I samma studie lyfter även Michael fram vikten av att sova lagom länge per natt. Folk som sover sju till åtta timmar är generellt mer hälsosamma än andra.

Bildspel: 4 ämnen som bidrar till bättre sömn

Bildspel: 4 ämnen som bidrar till bättre sömn

hannes.sundell@improveme.se

2013-03-29 09:20:00

Publicerad: 29 mars 2013

Färgerna som framhäver dina ögon

Skuggorna gör susen!