Kaffe för träningen

improveme.se

Grattis, alla kaffedrickande motionsmänniskor. Forskning visar att drycken kan påverka träningen – till det bättre.

En av de bästa sportdryckerna är kaffe, visar studier. Det kan hjälpa dig lyfta tyngre vikt och minska risken för skador och smärta, enligt studier i The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness.

Deltagarna fick dricka en dryck spetsad med koffein motsvarande två koppar kaffe. En timme senare så lyckades de slutföra tre fler repetitioner i bänkpress jämfört med när de enbart hade druckit vätska utan koffein. Dessutom så tyckte samtliga att det var lättare att lyfta och upplevde mindre ömhet efter varje set.

– Koffein blockerar hjärnans smärt- och trötthetssignaler som de hårt arbetande musklerna skickar tillbaka till dit, säger studiens upphovsman Michael Duncan.

Skippa kaffet minst 12 timmar före ett träningspass för att ”rena” blodet från koffein. Drick sedan en till två koppar direkt innan passet för att maximera effekten.

Bildspel: Kaffe för träningen

Bildspel: Kaffe för träningen

kevin.krooks@improveme.se

2012-08-06 11:34:00

Publicerad: 6 augusti 2012

Är du redo för #bröstchocken?

Alla svenska kvinnor har inte lika rättigheter när det kommer till mammografi