6 steg till en bättre morgonträning

Upp och hoppa – bokstavligen. Att träna på morgonen bränner mer fett – och med våra tips kommer du igång snabbare än du hinner säga ”snooze”.

Kasta av täcket och dra på dig skorna. En studie i British Journal of Nutrition bevisar att människor som tränar på morgonen, innan frukost, bränner mer fett än de som käkar innan.

För att ta reda på detta så frågade forskare från Northumbria University 12 fysiskt aktiva män att använda löpbandet på morgonen: några på tom mage och några som hade ätit frukost. Det mest imponerande resultatet var att de som tränade på tom mage brände 20 procent mer fett än de sistnämnda.

Det är emellertid inte lika enkelt för alla att kliva upp så fort klockan ringer  – den där snoozeknappen är ju så lockande. Lugn. Här är sex smarta tips som på nolltid får dig ur sängen och upp på löpbandet.

Sov i träningskläder

Eftersom du tränar i mjuka kläder, varför inte sova i dem? De är bekväma och du slipper ansträngningen att klä på dig på morgonen.

Vakna till doften av kaffe

Vissa kaffebryggare har en funktion som sätter på bryggaren automatiskt -använd den. Att känna doften av nybryggt kaffe kan få dig ur sängen och studier har visat att bara kaffelukten gör dig piggare.

Sätt musik som alarm

Välj ut några låtar som får dig energisk och taggad och använd dem som väckningsljud. På så sätt kommer du i rätt stämning och får blodet att pumpa lite extra.

Skapa en vana

Tänk inte för långt fram med träningen, men försök att göra det till en vana. Sikta på att komma upp tidigt tre dagar i rad, till slut kommer det mer eller mindre sitta i ryggmärgen. Dessutom har du hela dagen till att göra vad du vill!

Träna korta pass

Att ta sig upp ur sängen för att svettas på gymmet i en timme kan tyckas vara psykiskt jobbigt, bestäm dig istället för en kortare period. Säg till dig själv att du bara ska träna i 15 minuter, då kommer du upp ur sängen snabbare och kommer troligtvis stanna längre när du väl är på gymmet.

Halsa vatten

Fyll ett vattenglas och ställ det på nattduksbordet innan läggdags, gör det sedan till en regel att dricka upp allt direkt när du vaknar på morgonen. Det friskar upp kroppen och gör dig piggare i ett nafs – perfekt innan ett gympass.

Redaktionen
Publicerad: 11 april 2016
Foto: Alamy

Fint hår för billig peng

Spara stålar med enkla knep