Konsten att hålla sitt nyårslöfte

improveme.se

Tillhör du dem som vid tolvslaget på nyårsafton lovade dyrt och heligt att nu ska minsann ditt nya liv börja? Dags att börja träna, äta nyttigt, sluta med alkohol och godis. Du är inte ensam. I början av januari svämmar gymmen över av entusiastiska nyårslöftestränare. improveme.se tog ett snack med tjejerna på gymmet Rosa skrot på Södermalm i Stockholm om hur du bäst håller ditt löfte.

För att lyckas hålla ditt löfte längre än ett till mitten av februari, då den första gymruschen börjar mattas av, gäller det att inte ställa för högra krav på dig själv.

-Det är lätt att bygga upp sina förväntningar och sätta tröskeln för högt när man avger nyårslöfte, speciellt om man inte är van vid att träna säger Johanna Barvelid, personlig tränare på Rosa skrot.

I hennes roll som PT träffar hon många träningssugna människor som sätter ribban för högt i sin nystart på gymmet.

-Att ta bort socker, minska på mat, undvika alkohol och dessutom börja träna fem gånger i veckan är en stor förändring få klarar i längden. Det går några dagar då man inte tränar, som blir till en vecka och kanske två. Nybörjaren kan känna att nej nu skiter jag i det här, det är ändå kört, säger Johanna.

Men tricket är alltså att inte ha så höga krav på sig själv från början och faktiskt belöna sig för det man klarat av. Ha rimliga mål du känner att du kan klara av.

-Hellre många små segrar än en stor som kan vara svår att få till. Går man i mål ofta med sina delmål har man mycket större chans att klara av förändringen som nyårslöftet innebär säger Linda Löfroth, även hon PT på Rosa skrot.

Fler konkreta träningstips från Johanna och Linda:
• Välj en träningsform du faktiskt tycker om. Om du inte gillar yoga utan hellre lockas av boxning lär du lyckas bättre om du kör på den formen du tycker är kul. Många gym har prova på-veckor just nu.
• Är du nybörjare på gymmet så ta hjälp. Går du bara på ett löpband och trampar en stund på träningscykeln kanske du tröttnar ganska fort. Men om du ber om hjälp och kanske till och med köper några timmar med en personlig tränare blir träningen mer varierad.
• Sänk kraven på dig själv och ge dig själv kredd för det du klarat av.
• Ge dig själv chansen att längta till träningen. Boka inte 5 pass den första veckan utan kanske bara ett. När du känner dig mer varm i kläderna är det bara att öka dosen.
• Välj en form av träning och kost du känner kan funka 365 dagar om året.
Köp inte på dig en massa nya dyra träningskläder från början utan belöna dig istället med kanske en ny träningstopp när du klarat av en vecka på gymmet. Ett par bra skor från början kan dock vara en god idé för att inte skada sig.

Squats med en kettlebell gör susen för stussen.

Squats med en kettlebell gör susen för stussen.

En del kan känna sig mer motiverade genom att träna med en kompis, men se till att du inte skippar pass bara för att han eller hon gör det.

En del kan känna sig mer motiverade genom att träna med en kompis, men se till att du inte skippar pass bara för att han eller hon gör det.

Ta hjälp om du inte vet hur du ska hantera vikterna. Det är lätt att göra fel och kanske skada sig om man är helt ovan vid träning.

Ta hjälp om du inte vet hur du ska hantera vikterna. Det är lätt att göra fel och kanske skada sig om man är helt ovan vid träning.

Rosa skrots motto är att

Rosa skrots motto är att ”Lyfta kvinnor. Och skrot”.

Johanna Barvelid och Linda Löfroth jobbar båda som peronliga tränare och båda är rörande överens om att inte sätta för höga mål i början så man behåller lusten till träning.

Johanna Barvelid och Linda Löfroth jobbar båda som peronliga tränare och båda är rörande överens om att inte sätta för höga mål i början så man behåller lusten till träning.

louise.flinck@improveme.se

2015-01-08 15:45:00

Publicerad: 8 januari 2015

Väck liv i ditt trötta hår

Smarta knep i vinterkylan