7 sexiga anledningar till att träna

Korka upp sportdrycken! Nu har du ännu en anledning att träna: sexet blir bättre.

Vi alla vet att träning förbättrar både kropp och själ. Många tänker dock inte på att det kan höja sexlivet till skyarna. Författaren till boken ”The Orgasm Answer Guide”, Sara Nasserzadeh, förklarar mer detaljerat för fitbie.com.
– Fysiskt välmående påverkar definitivt den fysiska intensiteten och kvaliteten på sex, säger hon.

Forskning visar dessutom att det höjer testosteronivåerna, ökar blodflödet till de nedre regionerna och, hör och häpna, förbättra orgasmer. Läs och lär, så kommer du ett steg närmare sexparadiset.

Blodflöde

Det är ganska uppenbart att blodflödet förbättras ju mer man tränar, även mellan benen. Träning gör artärerna mer flexibla så att de lättare kan expandera. För män innebär det hårdare erektioner.

En studie från Unversity of Texas i Austin har också visat att kvinnor blir mer upphetsade. 35 kvinnor fick vid två olika tillfällen fick cykla i 20 minuter och sedan se en resefilm följt av en erotisk film. Efter undersökningar såg man att kvinnorna var 169 procent mer upphetsade när de kollade på den erotiska filmen.

Testosteron

Att styrketräna kan också hjälpa testosteronnivåerna att stiga. Generellt sett så kan regelbunden träning hålla det på hög nivå, men enligt forskning så visar det sig att det är som högst för män ungefär 48 timmar efter tyngdlyftning.

Pålitlighet

Spola ner Viagran i toaletten och snöra på träningsskorna istället. Att gå till gymmet någon timme tre till fyra gånger i veckan har visat sig öka frekvensen, pålitligheten och tillfredställelsen av sex för medelåldersmän. En annan studie har också bevisat att 20 till 30 minuters träning om dagen kan minska risken för slakhet med 30 procent.

Självsäkerhet
Träning kan öka självkänslan, och därmed självsäkerheten i sängen. Forskare från University of Arkansas har undersökt fenomenet. Av 450 collegestudenter i en studie så sa 90 procent av de som rankade sig som ”väldigt vältränade” att de också ansåg sig vara ”bättre” eller ”mycket bättre” än medel i sängen.

För kvinnornas del då? 80 procent av de som motionerade fyra till fem dagar i veckan tyckte att sina sexvanor i sängen var ”bättre än medel”.

Uthållighet
Många sexpositioner kräver starka muskler. Att regelbundet underhålla kroppen med styrke- och konditionsträning kan minska risken för utmattning under akten, samt ger möjligheten till att testa nya positioner som kräver flexibilitet.

Flexibilitet
Träningsformer som yoga och pilates kan hjälpa kroppen bli mer vig. Ingen idé att riskera sträcka dig när ni testar en ny, krävande position.

Humör
Om man har mycket att tänka på kan det hända att sexlusten minskas. Känslor spelar framför allt roll hos kvinnor när det gäller att komma ”i rätt stämning”, och svävande tankar kan minska lusten.
– Yoga och andningsövningar kan lära dig hur man stänger ute distraktioner så att du kan koncentrera dig på nuet, säger Nasserzadeh.

Redaktionen
Publicerad: 10 mars 2016
Foto: Alamy

Weekendguide: Dublin

Den irländska huvudstaden imponerar den mest svårflörtade livsnjutaren