Så blir du snarkfri

Slipp oljudet på nätterna med våra enkla knep.

Övervikt och snarkning går hand i hand. Tappar du vikt förbättras även oljudet.

Ibland kan en bettskena lösa problemet.
De finns i alla varianter och prisklasser. Kontakta din tandläkare för mer information.

Har du stora problem med snarkningar bör du lägga cigaretter och alkohol åt sidan. Alkoholhaltiga drycker gör att musklerna slappnar av och du snarkar mer. Cigaretter irriterar dina slemhinnor, vilket i sig kan leda till uppsvällt svalg.

Att sova på rygg förvärrar snarkningen. Ett knep är att sy fast ett obekvämt föremål i din pyjamas. Inom kort lär sig kroppen att det inte blir bekvämt att sova på rygg och lägger sig automatiskt på sidan. Använder du inte pyjamas finns det fler alternativ nedan.

Nästäppa kan vara en grundläggande orsak till oljudet.
Är du alltid täppt bör du uppsöka läkare, men är det temporärt kan du lägga huvudet högt med hjälp av kuddar. Det gör att luftflödet blir bättre och du har lättare att andas genom näsan.

Bildspel: Så blir du snarkfri

Bildspel: Så blir du snarkfri

elina.hasslund@improveme.se

2011-05-18 09:39:00

Publicerad: 18 maj 2011

”Jag skiter i högerextrema partier”

Johan Renck tar ställning mot rasism och utanförskap i ny Instagram-utställning