Tio bästa livsmedlen för ett vackert hår

Om du vill ha långt, vackert och friskt hår är det inte bara de produkter du använder som är viktiga. Kosten är minst lika väsentlig.
För att håret ska vara silkeslent och fint är det viktigt att du tänker på vad du äter, då hårcellerna påverkas av dina matvanor.

Ofta tar det längre tid att märka skillnader på håret än vad det gör på huden. Om du haft en dålig kost kan du se skillnad i form av till exempel finnar redan efter en vecka. Däremot kan det dröja flera månader innan du märker att en dålig kost påverkar ditt hår.

Nedan följer tio livsmedel som är bra för ditt hår.

Lax
Lax innehåller både proteiner och D-vitamin, vilket hjälper till att stärka håret. Fisk innehåller även omega-3, som är en fettsyra som kroppen inte kan producera på egen hand. Flera undersökningar visar att omega-3 gör under för vår hälsa. Ämnet hjälper till att stärka hårstråna och återfuktar hårbotten.

Ämnet finns även i en hel del andra matvaror som makrill, sill, pumpakärnor och avokado.

Valnötter
Valnötter är den enda nöten som har ett rikt innehåll av både omega-6, omega-3 och E-vitamin. Dessa ämnen hjälper till att skydda cellerna mot DNA-skador. Nötterna är bra eftersom ditt hår inte får så mycket skydd från solen. Valnötter är också rika på koppar, vilket bidrar till att bevara din naturliga hårfärg. Testa att använda valnötsolja i din matlagning och se om du märker någon skillnad på din hårkvalité.

Ostron
Ett tecken på zinkbrist är håravfall och en torr och flagig hårbotten. Detsamma gäller för dina ögonfransar. Ostron har ett högt värde av protein och zink. Ditt hår består till cirka 97 procent av protein och därför är det viktigt att du får i dig tillräckligt med protein för att ditt hår ska må bra. Annan mat som också innehåller zink och protein är sojabönor, nötter, ägg och räkor.

Sötpotatis

Sötpotatis innehåller massor med antioxidanter och betakaroten. Kroppen omvandlar dessa ämnen till A-vitamin. Alla celler i kroppen behöver A-vitamin. Vitaminet håller din hårbotten lagom ”oljig”. Brist på A-vitamin kan leda till mjäll och en kliande hårbotten. Betakaroten finns även i aprikoser, mango, pumpa och morötter.

Ägg

Ägg innehåller en hel del nyttiga ämnen. Bland annat protein, men även zink, selen och järn. Järn är extra viktigt då det förser hårsäckarna med syre.

Spenat och broccoli

Järn, betakaroten och C-vitamin, som finns i spenat och broccoli, bidrar till att hålla dina hårsäckar starka och friska.

Linser och ärtor

Ärtväxter innehåller bland annat protein, biotin och järn. Spetsa salladen eller soppan med linser, sojabönor eller kidneybönor.

Grekisk yoghurt

Grekisk yoghurt funkar utmärkt både som frukost och mellanmål, då det är laddat med proteiner som är bra för håret. Yoghurten innehåller även B5-vitamin och D-vitamin som också gynnar ditt hår. Även Keso fungerar utmärkt som mellanmål.

Blåbär
Blåbär är rika på både antioxidanter och C-vitamin. C-vitamin är viktigt för att hålla igång blodcirkulationen i din hårbotten och gynnar därför hårsäckarna. Kiwi, sötpotatis och jordgubbar har också ett högt värde av C-vitamin.

Fågel
Magert kött från fågel innehåller mycket proteiner. Men det är även rikt på zink, järn och B-vitamin, vilket är de viktigaste ämnena för att få starkt och friskt hår.

Ät en balanserad kost för att få ett friskt hår. Men glöm inte att det inte bara är kosten och produkter som påverkar hårets hälsa, andra saker som rökning, obalans i hormoner, stress och sömnbrist påverkar också.

Redaktionen
Publicerad: 13 november 2016
Foto: Alamy

Lär dig varva ner med meditation

Så blir du av med stressen