Hudens bästa vänner

Drömmer du om felfri hud? Med rätt vitaminer och mineraler kan du komma en bra bit på vägen.

Frukt och grönt är bra -späckat med vitaminer och vatten.

Nyttigt fett
är viktigt. Ät nötter, avokado och lax eller makrill.

Omega-3 gör susen. Finns i linfrön, fet fisk och valnötter.

A-vitamin finns i morötter, spenat, tomat och broccoli. Smaska på.

C-vitamin är en antioxidant som gör under för både hälsan och huden. Satsa på en portion citrusfrukter, svarta vinbär eller blåbär varje dag.

E-vitamin
gör så att kroppen enklare tar upp andra vitaminer. Avokado och sötmandel är livsmedel som är rika på e-vitamin.

D-vitamin
kan hämma cancer. Det bildas i huden när vi solar, men finns också i fet fisk.

Zink lindrar hudbesvär som acne. Kalasa på skaldjur, bönor och solrosfrön.

Antioxidanter håller oss friska. Katrinplommon, granatäpplen och blåbär är bra val i fruktdisken. Grönkål, spenat, brysselkål och broccoli är de bästa grönsakerna.

Bildspel: Hudens bästa vänner

Bildspel: Hudens bästa vänner

elina.hasslund@improveme.se

2011-01-05 13:26:00

Publicerad: 5 januari 2011

Paradoxen i Berlin – del 2

Bara i sagor & på film i alla andra fall, men i den här stan – en vardagshistoria fylld med sex & finkultur