Årets designerkollaboration tillfaller en av vår tids mest omtalade designers, Oliver Rousteing. Modevärldens yngsta modetecknare har redan klätt de rubrikskapande Kardashian-systrarna, raparen Kanye West och heta modeller som Jourdan Dunn.
Rousteing och hans markerade kindben har med andra ord gjort sig väl förtjänt av det prestigefyllda uppdraget.
Sedan 2004 har H&Ms designerkollaborationer varit minst sagt eftertraktade. Ofta står kunder och köar flera timmar i rad för att försäkra att rätt storlek hamnar i den grå-vit-röda påsen. I år kan kunderna förvänta sig något utöver det vanliga. I ren Balmain-anda kommer kollektionen bestå av lekfulla och lyxigt detaljrika plagg med streetwear-inslag.
I ett pressmeddelande berättar Rousteing att modesamarbetet innebär mer än att skapa kläder – det tillåter honom att tala till sin egen generation.
– Det är min främsta drivkraft som designer. H&M ger mig den unika möjligheten att låta alla ta del av Balmains värld, att dela drömmen och skapa en global rörelse med #HMBalmaination, där vi skapar en känsla av samhörighet under en och samma hashtag. Det här samarbetet känns väldigt naturligt för mig; H&M är ett varumärke som alla har en relation till, och det skapar en gemenskap som jag känner väldigt starkt för, berättar Olivier Rousteing.
Kollektionen släpps 5 november och kommer ha plagg och accessoarer för såväl herr som dam.
Minns du H&Ms tidigare samarbeten:
- 2014: Alexander Wang
- 2013: Isabel Marant
- 2012: Versace, Marni, Maison Martin Margiela
- 2011: Versace
- 2010: Sonia Rykiel, Lanvin
- 2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel
- 2008: Rei Kawakubo and Comme des Garçons
- 2007: Roberto Cavalli
- 2006: Viktor & Rolf
- 2005: Stella McCartney, Elio Fiorucci, Solange Azagury-Partridge
- 2004: Karl Lagerfeld