Han är kreatören som fått bloggare, fasionistor och skönhetsredaktörer världen över att jubla. Möt Chanels kreativa chef Peter Philips.
Vi en första anblick på kreatören Peters verk kan man anta att denna mannen gjort detta sedan barnsben. Men resan började i en helt annan bransch och betydligt senare än vad många kanske tror.
Född i Belgien med varken internet eller speciellt många modemagasin att inspireras av hade Philips svart-vita filmer och vackra aktörer som största inspirationskällor. Ikoner såsom Rita Hayworth, Audrey Hepburn, Ava Gardner och Sophia Loren är bara några av de vackra kvinnor som satte eviga spår hos den unga kreatören.
Med en grund i grafisk formgivning och en passion för mode var det på just modeveckorna i Paris som Peter först fick upp ögonen för makeup.
– Jag var ett stort modeoffer på den tiden och såg för första gången något i makeupen som var länkat till mode, berättar han för Style.com.
Efter att ha tagit studenten 1993 började Philips sakta men säkert bygga upp en fotobok. Han gjorde testfotograferingar med hjälp av aspirerande fotografer och stylister. Och det var under en fotografering där han målade ett dödskalleansikte på en manlig modell som det verkligen satte fart. Folk runt omkring honom flippade.
-De kommer verkligen ihåg de där spektakulära sakerna man gör, och de små och rena skönhetssakerna tar de för givet. Jag lärde mig mycket av det, berättar han.
Vem han gjorde ansiktsmålningarna för var han noggrann med att välja, för att inte göra det för banalt. Som tur var så var även hans gamla skönhetsjobb minst lika uppskattade och dessa ledde honom bland annat in i samarbeten med magasin som i-D, Pop och Vogue.
Samarbetet med Chanel som komma skulle vågade Philips knappt drömma om. De var intresserade och fortsatte att boka honom om och om igen tills han en dag blev tillfrågad av den då ansvarige kreativa chefen Heidi Morawetz om han inte ville ta över som kreativ chef efter henne.
Självklart var han inte sen med att nappa på förslaget och att döma av framgångarna har det både gjort honom och modehuset rättvisa. Som den kreativa själ han är är Philips glad för den plats det finns att leka med hos företaget. Ta tillexempel de mintgröna nagellacket som redan gjort dundersuccé eller de tillfälliga tattueringarna som har en väntelista på nästan 3500 personer innan de ännu släppts till försäljning.
Nu ligger hans nästa utmaning i att göra för Chanels läppstift vad han gjort för lacken och huddekorationerna.
-Jag vill få bort det röda läppstiftets stämpel som uppseendeväckande och istället göra det till något naturligt och för fler kvinnor att upptäcka som ett maktverktyg, tillkännager han.
Och med tanke på den succé hans verk gjort hittils lär han säkert lyckas mer än väl även i detta sammanhang.
2010-02-10 10:44:00