Han skapar trenderna

Han är kreatören som fått bloggare, fasionistor och skönhetsredaktörer världen över att jubla. Möt Chanels kreativa chef Peter Philips.

Vi en första anblick på kreatören Peters verk kan man anta att denna mannen gjort detta sedan barnsben. Men resan började i en helt annan bransch och betydligt senare än vad många kanske tror.

Född i Belgien med varken internet
eller speciellt många modemagasin att inspireras av hade Philips svart-vita filmer och vackra aktörer som största inspirationskällor. Ikoner såsom Rita Hayworth, Audrey Hepburn, Ava Gardner och Sophia Loren är bara några av de vackra kvinnor som satte eviga spår hos den unga kreatören.

Med en grund i grafisk formgivning
och en passion för mode var det på just modeveckorna i Paris som Peter först fick upp ögonen för makeup.
– Jag var ett stort modeoffer på den tiden och såg för första gången något i makeupen som var länkat till mode, berättar han för Style.com.

Efter att ha tagit studenten 1993 började Philips sakta men säkert bygga upp en fotobok. Han gjorde testfotograferingar med hjälp av aspirerande fotografer och stylister. Och det var under en fotografering där han målade ett dödskalleansikte på en manlig modell som det verkligen satte fart. Folk runt omkring honom flippade.
-De kommer verkligen ihåg de där spektakulära sakerna man gör, och de små och rena skönhetssakerna tar de för givet. Jag lärde mig mycket av det, berättar han.

Vem han gjorde ansiktsmålningarna för var han noggrann med att välja, för att inte göra det för banalt. Som tur var så var även hans gamla skönhetsjobb minst lika uppskattade och dessa ledde honom bland annat in i samarbeten med magasin som i-D, Pop och Vogue.

Samarbetet med Chanel som komma skulle vågade Philips knappt drömma om. De var intresserade och fortsatte att boka honom om och om igen tills han en dag blev tillfrågad av den då ansvarige kreativa chefen Heidi Morawetz om han inte ville ta över som kreativ chef efter henne.

Självklart var han inte sen med att nappa på förslaget och att döma av framgångarna har det både gjort honom och modehuset rättvisa. Som den kreativa själ han är är Philips glad för den plats det finns att leka med hos företaget. Ta tillexempel de mintgröna nagellacket som redan gjort dundersuccé eller de tillfälliga tattueringarna som har en väntelista på nästan 3500 personer innan de ännu släppts till försäljning.

Nu ligger hans nästa utmaning i att göra för Chanels läppstift vad han gjort för lacken och huddekorationerna.
-Jag vill få bort det röda läppstiftets stämpel som uppseendeväckande och istället göra det till något naturligt och för fler kvinnor att upptäcka som ett maktverktyg, tillkännager han.

Och med tanke på den succé hans verk gjort hittils lär han säkert lyckas mer än väl även i detta sammanhang.

Peter Philips är idag kreativ chef på Chanel.

Peter Philips är idag kreativ chef på Chanel.

Vårens kanske mest otippade trend låtsastatueringarna är ett av Philips verk.

Vårens kanske mest otippade trend låtsastatueringarna är ett av Philips verk.

De sportade Chanelmodellerna upp på vårvisningen 2010.

De sportade Chanelmodellerna upp på vårvisningen 2010.

Och från början var de inte alls tänkta som något som senare skulle finnas till försäljning.

Och från början var de inte alls tänkta som något som senare skulle finnas till försäljning.

Men nu har det visat sig att suget efter de omtalade Chaneltatueringarna är stort.

Men nu har det visat sig att suget efter de omtalade Chaneltatueringarna är stort.

Redan innan de har släppts till försäljning står närmare 3 600 personer på kö för att så fort de släpps få sig ett ark.

Redan innan de har släppts till försäljning står närmare 3 600 personer på kö för att så fort de släpps få sig ett ark.

Men Philips menar att de inte är till för att chocka människor och att han tycker det är precis lika kul att ta fram en beige ögonskugga.

Men Philips menar att de inte är till för att chocka människor och att han tycker det är precis lika kul att ta fram en beige ögonskugga.

Trots det är det ändå de mer extravaganta stilarna som får mest uppmärksamhet, såsom gröna nagellack och låtsastatueringar.

Trots det är det ändå de mer extravaganta stilarna som får mest uppmärksamhet, såsom gröna nagellack och låtsastatueringar.

På Chanels Haute Couture-visning som nyligen gick av stapeln i Paris syntes dock inte en enda tatuering till.

På Chanels Haute Couture-visning som nyligen gick av stapeln i Paris syntes dock inte en enda tatuering till.

Då var håret i fokus och en av vårens hårtrender syntes stort – pastellhåret.

Då var håret i fokus och en av vårens hårtrender syntes stort – pastellhåret.

Sminket var i en betydligt mer neutral betoning.

Sminket var i en betydligt mer neutral betoning.

Med ljust underlag och något markerade läppar.

Med ljust underlag och något markerade läppar.

Men det Peter Philips, creative cirector på Chanel, är mest känd för är ändå hans lekfullhet och de mer dramatiska lookerna. Som den här sotade till exempel.

Men det Peter Philips, creative cirector på Chanel, är mest känd för är ändå hans lekfullhet och de mer dramatiska lookerna. Som den här sotade till exempel.

Även andra accessoarer som stenar och ett riktigt tjockt lager eyeliner har setts pryda Chanel-modellerna tidigare.

Även andra accessoarer som stenar och ett riktigt tjockt lager eyeliner har setts pryda Chanel-modellerna tidigare.

Det var Chanels chefdesigner Karl Lagerfeldt som upptäckte Peter på en Fendi-visning. Kort därefter fick Philips en förfrågan om han inte hellre ville joina Chanel-crewet. En position han tidigare bara kunnat drömma om var nu hans.

Det var Chanels chefdesigner Karl Lagerfeldt som upptäckte Peter på en Fendi-visning. Kort därefter fick Philips en förfrågan om han inte hellre ville joina Chanel-crewet. En position han tidigare bara kunnat drömma om var nu hans.

redaktion@improveme.se

2010-02-10 10:44:00


Text:
Publicerad: 10 februari, 2010