Allt du behöver veta om PMS

Känner du dig ledsen, nere och kanske till och med deprimerad? Är du arg och irriterad som ett bi och vill bita huvudet av dina nära och kära? Svänger humöret som en väderpresentation i juli? Händer detta regelbundet en gång i månaden? Ja då är det troligtvis PMS (Pre Menstruellt System) som spökar.

Upp till 30 procent av alla kvinnor har dessa besvär i större eller mindre utsträckning veckan innan mens”. Mellan två och fem procent har PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, som innebär kraftigare besvär och kanske till och med självmordstankar.

De flesta kvinnor brukar efter ett tag koppla ihop det där hemska humöret med att det är den där tiden i månaden. Det kan kännas som en lättnad i sig bara att komma underfund med vad ens svängningar kommer sig av, men man kan också behöva hjälp med sina besvär.

Trots att PMS är ett vanligt och dessutom väldigt jobbigt för många kvinnor är forskningen kring detta ganska knapp, och man är inte helt säker på varför en del drabbas och andra slipper det.

pmsteckning-a

En teori kring varför PMS uppkommer är att den beror på gulkroppshormon, som ökar kraftigt från ägglossningen fram till menstruationen. När det bryts ned bildas olika restprodukter, som till exempel allopregnanolon – ett ämne som påverkar kvinnor i olika utsträckning.

Detta allopregnanolon kan hos vissa individer påverka GABA-systemet, som är ett dämpande och lugnande system, så att det inte längre fungerar som det ska. Då upphör den lugnande effekten så att ångest, oro och aggressivitet kan ta över.

Psykologiska symptom på PMS

  • Oro
  • Irritabilitet
  • En känsla av att ”inte ha kontroll”
  • Gråtmildhet
  • Depression
  • Glömska
  • Trötthet
  • Aggression eller ilska
  • Panikångest
  • Förändringar i sömnrytm, sexlust och aptit.

Fysiska symtom på PMS

  • Buksmärta
  • Huvudvärk/migrän
  • Svullenhet i bukområdet
  • Viktökning
  • Ömma bröst
  • Svullna händer och/eller fötter
  • Smärta i rygg och leder
  • Illamående
  • Epilepsi, astma, migrän och herpes kan förvärras

Känner du att din PMS är så jobbig att du knappt står ut, och att den påverkar dig och din omgivning så mycket att du har svårt att fungera i det dagliga livet, kanske du istället lider av PMDS som är en svårare form av PMS. Det är vanligt med depression, självmordstankar och personlighetsförändringar.

­– En del kvinnor har återkommande självmordstankar eller så kraftiga ångestattacker att de regelbundet söker akut psykiatrisk vård. Andra är en gång i månaden beredda att skiljas eftersom de är så irriterade på sin make – känslor som helt upphör kort därefter, då de inte alls förstår sina tidigare tankar och känslor, säger gynekologen Marie Bixo, professor vid Karolinska Institutets institution för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset.

pmskvinna-a

Vad kan man då göra själv för att minska sina besvär vid PMS?

Förvarna omgivningen – vet dina nära och kära om att det är dags har de förmodligen lättare att ta pms-häxe humöret.

Motionera. Vid motion minskas stress och endorfiner, kroppens egna lyckopiller, frigörs i kroppen.

Ha sex. Man kanske inte är jättesugen alla gånger när man är så där ledsen och arg, men sex kan faktiskt hjälpa då det fungerar på samma sätt som motion. Endorfiner frigörs och du blir mer avslappnad.

Ät lite choklad. Vid ägglossning minskar halten av hormonet serotonin, som är viktigt för välbefinnandet, i kroppen. Då kan man faktiskt få unna sig en bit choklad. Det kan dels vara en belöning, men också för att socker ökar serotonin och endorfin i hjärnan.

Om inte dessa relativt enkla sätt mildrar dina symptom finns det annan hjälp att ta till. Dels kan du vända dig till en läkare och dels ta en titt i hyllorna på apotek och hälsokostbutiker.

Naturläkemedel

Femal balans Forte: Ett växtbaserat naturläkemedel som bland annat hjälper mot bröstspänningar, huvudvärk och svullnad i magen. 

Femicur: Används som behandling mot ömma bröst, svullnad, irritation, oro och nedstämdhet.

Jättenattljusolja (GLA): Detta är en omega-6 fettsyra som kan fungera som behandling mot PMS och hjälpa hormonerna att återfå sin normala balans.

Akupunktur

För behandling mot PMS sätts nålar som frigör hormonet oxytocin samt minskar stresshormonet cortisol.

P-piller (hormonbehandling)

Rätt sorts p-piller kan ge mycket bra effekt på din PMS

Antidepressiva

Om du mår mycket psykiskt dåligt kan du få antidepressiva läkemedel som innehåller SSRI (selektiva serotoninåterupptagshämmare), dessa hjälper många kvinnor till ett mer normalt liv även vid PMS.

Louise Flinck
Publicerad: 18 augusti 2015

Slipp torr hy i vinter

Så håller du huden len och fräsch