Att känna sig glad och uppåt efter en shoppingrunda där man fått tag i fina saker är nog något de flesta kan känna igen sig i. Om man gillar shopping vill säga.
Men det finns en gräns från att tycka att det är kul, till att utveckla ett shoppingberoende. Ett beroende som är nära besläktat med beroende av spel, droger och alkohol. Man får en kick och behöver mer och mer för att få samma tillfredsställelse som förut. Man blir på dåligt humör om man inte får sin dagliga dos shopping och låter det gå ut över både jobb och relationer.
I en studie vid Universitetet i Bergen har man tagit fram en ny metod för att mäta om man ligger i risken för shoppingberoende.
– Shoppingberoende förekommer mer regelbundet i vissa demografiska grupper. Det är mer vanligt hos kvinnor och det är vanligast att drabbas i sena tonåren och tidiga vuxenlivet, och verkar minska med åren, säger Cecilie Schou Andreassen, doktor i psykologi och den som lett studien.
Det verkar som om det extrema shoppingbeteendet drabbar människor med en viss typ av personlighet oftare än andra. Det är dels personer med benägenhet för neurotiska reaktioner, ängslighet, obeslutsamhet och låg självkänsla. Dessa personer kan använda shoppingen för att vända och fly från sina negativa känslor.
En annan typ som oftare än andra blir shoppingberoende är de som är väldigt extroverta, sociala och sensationssökande. De använder shopping för att uttrycka sin individualitet, för att förstärka sin sociala status och förmåga att vara attraktiva.
The Bergen Shopping Addiction Scale använder sju olika kriterier för att identifiera shoppingberoende. Svara enligt följande skala: 0 = Håller inte med alls. 1 = Håller inte med. 2 = Varken eller. 3 = håller med. 4 = Håller helt och hållet med.
• Du tänker på shopping/att köpa saker hela tiden.
• Du köper saker för att bli på bättre humör.
• Du shoppar/köper så mycket att det påverkar dina dagliga åtaganden (skola, jobb osv).
• Du måste köpa mer och mer för att uppnå samma tillfredsställelse som förut.
• Du har bestämt dig för att shoppa mindre, men har inte lyckats hålla det.
• Du mår dåligt om du av någon anledning är förhindrad från att shoppa/handla nya saker.
• Du shoppar så mycket att det påverkar ditt välmående.
Studien visar att om man svarar ”håller med” eller ”håller helt med” på minst fyra av de sju punkterna är det troligt att du är shoppingberoende.