Så får du starka ben

Styrketräning, med eller utan hantlar, är ett utmärkt sätt att stärka benen. Josephine Färlin, personlig tränare på Balance i Stockholm, visar fem övningar som ger dig vältränade spiror.

Knäböj kan göras med fria vikter, skivstång eller utan vikter. En riktigt bra övning för dem som vill ha fast rumpa och ben. Se till att gå riktigt djupt samt alltid hålla en god hållning medan du gör denna övning.

Knäböj kan göras med fria vikter, skivstång eller utan vikter. En riktigt bra övning för dem som vill ha fast rumpa och ben. Se till att gå riktigt djupt samt alltid hålla en god hållning medan du gör denna övning.

Raka marklyft (eller rumänska marklyft)  är bra för baksida ben och rygg. På samma sätt som benböj kan rygglyft göras antingen med fria vikter eller skivstång. Se till att hålla en rak rygg hela vägen.

Raka marklyft (eller rumänska marklyft) är bra för baksida ben och rygg. På samma sätt som benböj kan rygglyft göras antingen med fria vikter eller skivstång. Se till att hålla en rak rygg hela vägen.

Höftlyft på boll. Tränar baksida lår och rumpa. Här är även bålen med och stabiliserar.

Höftlyft på boll. Tränar baksida lår och rumpa. Här är även bålen med och stabiliserar.

En annan bra övning för baksida ben är ”finnen”. Ta en kompis till hjälp och turas om att köra. Med rak rygg och överkropp

En annan bra övning för baksida ben är ”finnen”. Ta en kompis till hjälp och turas om att köra. Med rak rygg och överkropp ”tippar” du framåt och sedan tillbaka till utgångsläge.

”Omvända finnen” blir det framsida lår som får jobba. En riktigt tuff övning som känns i benen dagen efter. Se till att gå så långt bak att det stramar lite i benen och sedan tillbaka.

”Omvända finnen” blir det framsida lår som får jobba. En riktigt tuff övning som känns i benen dagen efter. Se till att gå så långt bak att det stramar lite i benen och sedan tillbaka.

redaktion@improveme.se

2009-10-14 12:56:00


Text:
Publicerad: 14 oktober, 2009