Träna innan frukost

Att träna på morgonen är ett bra sätt att få igång förbränningen. Ännu bättre är att träna utan att äta frukost innan, enligt forskarna.

Om du vill bränna så mycket som möjligt på träningspasset bör du inte äta innan. Det menar forskare som studerat kroppens förbränning. Anledningen är att kroppen först förbrukar kolhydrater när du tränar. Har du inte ätit så måste kroppen därför ta av fettreserverna. Följden blir att du förbränner mer än om du haft mat i magen.

Forskare vid University of Birmingham
studerade två grupper med sju personer i varje grupp. De tränade två pass om dagen, tre dagar i veckan. Den ena gruppen fick fasta innan träningen, medan den andra gruppen inte behövde göra det. När de sedan tittade på resultaten kunde forskarna se att de som inte ätit visserligen lyckats sämre med träningen, men de hade ändå bränt mer fett.

Vissa experter är dock skeptiska mot forskningsresultaten. En del menar att det bara är fettet i musklerna som bryts ner, medan andra anser att det kan vara skadligt att träna på tom mage, då det är lätt att man blir yr när blodsockret är lågt. Dessutom är det svårt att bli få goda träningsresultat utan energi från mat innan passet.

Bildspel: Träna innan frukost

Bildspel: Träna innan frukost

elina.hasslund@improveme.se

2011-03-11 14:16:00


Text:
Publicerad: 11 mars, 2011