Myterna om träning

Kan en maskin räkna ut hur mycket kalorier du gör dig av med? Eller kan du stretcha dig frisk?
Nja, inte om experterna får säga sitt.

Det är CNN som har pratat med flera experter som nu avfärdar mycket av det många trodde var sant. 

Visste du exempelvis att det är bättre att äta riktig mat än att ta en proteinshake efter träningen? 
 
Klicka i bildspelet ovan och kolla in de 10 värsta träningsmyterna!

Klicka vidare för att få reda på de 10 värsta träningsmyterna..

Klicka vidare för att få reda på de 10 värsta träningsmyterna..

10: Din träningsmaskin räknar kalorierna du bränner. – Det betyder inget, eftersom maskinen inte frågar efter hur mycket kroppsfett du har vilket är avgörande för hur mycket du kan bränna, säger personliga tränaren Mark Macdonald.

10: Din träningsmaskin räknar kalorierna du bränner. – Det betyder inget, eftersom maskinen inte frågar efter hur mycket kroppsfett du har vilket är avgörande för hur mycket du kan bränna, säger personliga tränaren Mark Macdonald.

9: Kvinnor bör inte lyfta vikter för det gör dem grova. Detta upprör Alice Burron, tidigare bodybuildare.  – Du måste verkligen överprestera för att se stor ut, kvinnor har dessutom för mycket östrogen i kroppen. Styrketräning hjälper i stället att bränna fett, säger hon till CNN.

9: Kvinnor bör inte lyfta vikter för det gör dem grova. Detta upprör Alice Burron, tidigare bodybuildare. – Du måste verkligen överprestera för att se stor ut, kvinnor har dessutom för mycket östrogen i kroppen. Styrketräning hjälper i stället att bränna fett, säger hon till CNN.

8: Ta en proteinshake efter träningen. Det fungerar i nödfall, men:  – Det är bättre om du äter riktig mat, säger Mark Macdonald. Protein får du bäst genom mat som kalkon, turkisk yoghurt, nötter och frukt – alla vitaminer får du på köpet.

8: Ta en proteinshake efter träningen. Det fungerar i nödfall, men: – Det är bättre om du äter riktig mat, säger Mark Macdonald. Protein får du bäst genom mat som kalkon, turkisk yoghurt, nötter och frukt – alla vitaminer får du på köpet.

7: Vågen visar dina resultat. – Många är fast i att vikten visar hur vältränad du är. Och när inte förändringar syns på vågen, så ger många upp i stället för att se alla fördelar som träning för med sig, säger författaren Alex Hutchinson.

7: Vågen visar dina resultat. – Många är fast i att vikten visar hur vältränad du är. Och när inte förändringar syns på vågen, så ger många upp i stället för att se alla fördelar som träning för med sig, säger författaren Alex Hutchinson.

6: Lågintensivträning bränner mer fett. Myten säger att högintensivträning bränner kolhydrater i stället för fett. Men i det långa loppet bränner du mer fett om du tränar intensivt.  – När du har bränt kolhydrater, börjar du bränna fett, säger Mat Fitzgerald.

6: Lågintensivträning bränner mer fett. Myten säger att högintensivträning bränner kolhydrater i stället för fett. Men i det långa loppet bränner du mer fett om du tränar intensivt. – När du har bränt kolhydrater, börjar du bränna fett, säger Mat Fitzgerald.

5: Stretching motverkar skador. – Det finns väldigt lite bevis på att sättet vi lärt oss stretcha på, som att nudda våra tår till exempel, motverkar skador, säger Alex Hutchinson.

5: Stretching motverkar skador. – Det finns väldigt lite bevis på att sättet vi lärt oss stretcha på, som att nudda våra tår till exempel, motverkar skador, säger Alex Hutchinson.

4: Du kan punktförbränna olika delar av kroppen.  – Det spelar ingen roll hur många sit-ups du gör, för det handlar om kroppsfettet som ligger ovanpå musklerna. Fokusera inte på en kroppsdel. Försök att gå igenom alla, säger Alice Burron.

4: Du kan punktförbränna olika delar av kroppen. – Det spelar ingen roll hur många sit-ups du gör, för det handlar om kroppsfettet som ligger ovanpå musklerna. Fokusera inte på en kroppsdel. Försök att gå igenom alla, säger Alice Burron.

3: Pulsmätare visar hur hårt du tränar.  – Din egen känsla av hur hårt du tränar är en mycket bättre mätare. Visst, den känslan ändras från gång till gång, men den är fortfarande bättre än en pulsmätare, säger Mat Fizgerald.

3: Pulsmätare visar hur hårt du tränar. – Din egen känsla av hur hårt du tränar är en mycket bättre mätare. Visst, den känslan ändras från gång till gång, men den är fortfarande bättre än en pulsmätare, säger Mat Fizgerald.

2: Så länge jag är på gymmet 30-45 minuter får jag göra vad jag vill resten av dagen. Gymmet försvarar inte en dålig diet. Och studier har visat att om du är stillasittande under resten av dagen så spelar träningen ingen större roll, visar en amerikansk studie.

2: Så länge jag är på gymmet 30-45 minuter får jag göra vad jag vill resten av dagen. Gymmet försvarar inte en dålig diet. Och studier har visat att om du är stillasittande under resten av dagen så spelar träningen ingen större roll, visar en amerikansk studie.

1: Smärtar det inte, tar det inte – Det här är frustrerande. Det ska nämligen aldrig göra ont att träna. Du ska träna smartare, inte hårdare. Du behöver inte döda dig själv, bara bli lite smartare, säger Alice Burron.

1: Smärtar det inte, tar det inte – Det här är frustrerande. Det ska nämligen aldrig göra ont att träna. Du ska träna smartare, inte hårdare. Du behöver inte döda dig själv, bara bli lite smartare, säger Alice Burron.

redaktion@improveme.se

2011-08-16 06:26:00

Publicerad: 16 augusti 2011

Bli brun utan att bränna dig

Vårsolen lyser starkt i hela Sverige