Så får du en platt mage

improveme.se

Vill du få en slankare midja och plattare plage? Då handlar det om att hålla en hälsosam livsstil. Här är stegen du bör följa.

1. Ät nyttigt
I dag råder delade meningar om vad det innebär att äta nyttigt. För vissa handlar det om att utesluta kolhydrater, för andra är det viktigare att äta fettsnålt. Det viktigaste är att du hittar den kost som fungerar för dig, men några riktlinjer är gemensamma för alla som vill äta hälsosamt: skippa friterad och kraftigt processad mat, transfetter, socker och vitt mjöl.

2. Drick mycket vatten
Vatten är den helt klart bästa drycken för dig som vill vara hälsosam och hålla dig i form. Se till att dricka runt 8-10 glas vatten om dagen, det håller igång förbränningen och gör dig mättare.

3. Promenera
Att röra på kroppen är viktigt om du vill hålla magen platt. Regelbundna promenader kan göra större skillnad än du tror, och kräver inte några gymkort, instruktörer eller ens att du byter om till träningskläder. Ladda mp3-spelaren med bra musik eller ta med en vän, partner eller kanske en hund och gå på långpromenad.
 
4. Ät regelbundet
Att börja hoppa över måltider är inte rätt sätt att gå ner i vikt. Strunta i pulverdieter och svältmetoder; är nyttigt och på regelbundna tider istället. Det håller igång förbränningen och hindrar kroppen från att försättas i svältläge.

5. Träna
Trodde du att det räckte med promenaderna? Ledsen, men om du verkligen vill se resultat måste du ta i ordentligt. Att göra situps stärker magmuskulaturen, men du kan inte punktförbränna bort fett. Därför behöver du styrketräna hela kroppen och dessutom göra någon pulsförhöjande aktivitet. Simning är till exempel toppen.

6. Dra ner på alkoholen

Du är säkert bekant med uttrycket “ölmage“ och vill du ha en platt mage gäller det att inte få i sig onödiga kalorier i flytande form. Alkohol sänker dessutom fettförbränningen och gör att du tränar sämre. Nöj dig med ett glas vin till maten då och då.

Bildspel: Så får du en platt mage

Bildspel: Så får du en platt mage

redaktion@improveme.se

2011-11-01 13:50:00


Text:
Publicerad: 1 november, 2011