11 steg till en bättre skönhetssömn

improveme.se

God sömn är inte bara bra för humöret, det påverkar även ditt utseende. Men långt ifrån alla sover de rekommenderade åtta timmarna. Här är elva tips på hur du får ut det mesta av din vila.

Dålig sömn är ett vanligt problem. Men genom att se över dina kvällsrutiner kan du upptäcka enkla fel som många gör, och som påverkar din vila.

Amerikanska tidningen Allure listar knep till en bättre skönhetssömn.

1. Du kanske inte känner dig så aktiv när du slö-surfar innan läggdags, men ljuset från din dator lurar hjärnan till att tro att det är dag. Nästan det enda som läkarna rekommenderar innan läggdags är sex, vilket de flesta blir trötta av.

2. Att prata med vänner och familj i telefon är trevligt, men gör det inte precis innan du ska lägga dig. En ny studie visar att prata i telefon under en längre period innan läggdags gör att det tar längre tid att nå en djup sömn.

3. Att under natten
kolla hur mycket klockan är för att se hur länge till du får sova ger bara ångest. Ställ klockan en bit bort från sängen så att du inte ser den så lätt.

4. Ett varmt rum
gör det svårare att falla i djup sömn. Öppna gärna fönstret och vädra lite innan sängdags.

5. Skenet från väckarklockan eller lampan kan orsaka störningar i sömnen. Låt det vara helt mörkt i rummet, om du inte är mörkrädd.

6. Att kaffe och Coca Cola är dåligt innan läggdags är ingen nyhet, men du kommeer bli förvånad över hur länge koffeinet stannar i kroppen. Läkare rekommenderar att inte dricka något koffein åtta timmar före läggdags.

7. Rökning är en dålig vana som även får oss att sova sämre. Ta din sista cigarett minst fyra timmar innan du lägger huvudet på kudden.

8. Du vet de här
strecken på kinden efter kudden som du vaknar med ibland? Dermatologer säger att år av kindstreck kan orsaka att dessa linjer blir kvar för evigt. Sov på rygg för att undvika problemet.

9. Hur trött du än är, tvätta alltid av dig sminket innan du lägger dig. Annars riskerar du att få tilltäppta porer som kan leda till pormaskar och finnar. Om du vet att du kommer att komma hem sent, ställ några rengöringsservetter på nattduksbordet.

10. Använd anti age-produkter på natten. Den svaga ökningen av kroppstemperaturen som sker när du sover ökar absorptionen av ingredienserna i dina skönhetsprodukter.

11. Att skippa tandborstningen och tandtråden betyder en hel natts festande för bakterierna i munnen, och leder till hål, karies och dålig andedräkt.

Bildspel: 11 steg till en bättre skönhetssömn

Bildspel: 11 steg till en bättre skönhetssömn

emelie.wiktoren@improveme.se

2012-09-27 09:03:00

Publicerad: 27 september 2012

Bli brun utan att bränna dig

Vårsolen lyser starkt i hela Sverige