Så kan man få hälsosamma vanor att hålla i sig över tid

Oavsett om du hade nyårslöften som du har problem med att hålla eller om du vill få till en hälsosam förändring i ditt liv så känner du säkert igen dig i att det kan vara svårt att komma in i en rutin. Att få till en förändring för ens hälsa är någonting som kräver tid och disciplin, men det är samtidigt någonting som är värt att arbeta hårt för. 

I den här texten kommer vi att gå igenom några av de bästa sakerna att tänka på när det kommer till att få till en förändring som inte bara håller i sig under tid, utan som även ger resultat. Oavsett vilken typ av träning som du fokuserar på kan dessa tips komma väl till pass och kan förhoppningsvis hjälpa dig med att nå dina mål. 

En sak som dock är genomgående för alla dessa tips är att det gäller att bygga upp en rutin och ge kroppen tid att vänja sig samt att återhämta sig. Detta kommer du kunna läsa mer om längre ner i texten, men det är viktigt att man ger kroppen tid att återhämta sig mellan träningspassen. Detta kan man göra på en lång rad olika sätt med allt från att titta på film till att spela på casino. Om du är intresserad av det sistnämnda kan få reda på mer information genom att klicka för att läsa mer hos starwarscasinos.com.  

Börja med träningen långsamt 

När man sätter i gång med att träna så är det väldigt vanligt att motivationen till en början är väldigt hög och att man känner att man kan gå och träna så gott som varje dag. Även om det självklart är bra att man känner sig motiverad och redo att börja träna så mycket som det bara går är det klokt om man drar ner intensiteten ett par växlar när man precis har satt i gång. Även om motivation är en viktig beståndsdel i en hälsosam förändring så är det långt ifrån det viktigaste. Motivation är det som kan få i gång en till att träna, men det är disciplin och långsiktighet som håller kvar en i gymmet över tid.  

Till följd av detta så är det viktigt att bygga en rutin. Om man sätter igång med att träna fem dagar i veckan när man är i uppstartsfasen är det vanligt att man tröttar ner kroppen något oerhört, samtidigt som motivationen tyvärr snabbt försvinner. Istället är det bättre att börja långsamt och börja bygga en rutin genom att träna två till tre gånger i veckan. När man känner att man har kommit in i en rutin och kroppen börjar vänja sig kan man därefter börja skruva upp intensiteten en smula.  

Hitta en träningsform som du tycker känns rolig och underhållande 

Detta är någonting som många inte tänker på till en början utan väljer enbart det som kommer att ge bäst resultat snabbast. Även om det kanske är lockande att tänka på det här viset så betyder det inte nödvändigtvis att det är den bästa träningsformen för just dig. För att man ska orka med att träna efter en lång dag på jobbet så är det viktigt att man har en träningsform som man faktiskt tycker känns rolig. Se därför till att du hittar någonting som du känner att du ser fram emot att göra. För vissa är detta styrketräning, medan andra tycker det är fantastiskt att simma. För vissa passar det bäst att träna själv, medan andra behöver peppning och uppmuntran på grupp-pass. Experimentera med olika träningsformer för att hitta det som passar bäst för dig och din kropp. 

Långsiktighet och disciplin är det viktigaste  

Rom byggdes inte på en dag, och samma sak gäller för hälsosamma förändringar i ens livsstil. För att man över tid ska kunna märka av positiva förändringar och börja må bättre så gäller det att man har ett långsiktigt tänk och ständigt arbetar mot sina mål. Exempelvis när det kommer till kosthållningen så är allt ens hårda slit inte förstört för att man tar en efterrätt på en restaurang med sina vänner, utan det viktigaste är att man över tid är konsekvent i att äta nyttigt. Genom att under en lång tid arbeta fokuserat och målmedvetet mot sina mål kommer man att se resultat. 

Artikeln är ett samarbete med starwarscasinos.com

Publicerad: 22 mars 2023

10 relationstips på semestern

En klassiker bara ni två – skapa nya minnen genom att dra iväg på en roadtrip