3 träningsaktiviteter inomhus för regniga dagar

Vi vet alla att träning är livsviktigt. Enligt Världshälsoorganisationens riktlinjer ska det räcka med att träna cirka 2,5–5 timmar i veckan och styrketräning två gånger i veckan för att må bra. Dessutom bör personer över 65 år arbeta med att träna balansen. Men det kan vara svårt att hålla sig aktiv under sommaren när vädret är regnigt och kallt eftersom vi tenderar att bli slöa och tappa motivationen i dessa perioder.

I vår artikel avslöjar vi tre effektiva aktiviteter som du kan göra inomhus för att hålla i gång din träning – även under regniga dagar.

Yoga – den perfekta fysiska aktiviteten för ditt välbefinnande

Yoga är en praktik som har funnits i tusentals år och som kommer med många hälsofördelar. Bland annat har yoga visat sig vara effektiv för att dämpa stress, förbättra psykisk hälsa, sömn och balans. Det är också en effektiv fysisk aktivitet som hjälper dig att förbränna många kalorier.

En vanlig ursäkt för att du kanske inte testat yoga är att du saknar en yogamatta. Men om du inte har en yogamatta kan du använda vilken typ av tyg eller handduk som helst som kan vikas på mitten, för att göra en matta. Därefter finns det tusentals enkla övningar och träningsvideor som du kan hitta gratis på nätet för att komma i gång!

Pilates – en träningsform som förbättrar din balans

Pilates är en effektiv träningsform som hjälper att förbättra din balans. Träningsformen är nästan som yoga, så den kallas också för ”rörlig meditation” eftersom den hjälper dig att slappna av och fokusera på andningen.

Pilates är en typ av träning där de muskler som är involverade i andningen används för att skapa en belastning på kroppen och den kombinerar både styrke-, stabilitets-, rörlighets- och balansträning. 

För att komma i gång med pilates behöver du inte mer än en mjuk matta. I princip skulle du också kunna utföra övningarna på golvet, men det kan möjligen göra ont i dina knän. 

Några bra redskap som är användbara för denna träningsform inkluderar:

  • Pilatesboll
  • Resistensband och ringar
  • Massagebollar och rollers
  • Pilatesbänkar

Trappan – en otroligt bra träning för benen

Att gå uppför trappor är en enkel träning som är känd för att förbättra din övergripande kroppskondition och hälsa. Detta är en träningsform som vi så ofta glömmer bort – men som är så lätt tillgängligt och kan göras under korta perioder. Exempelvis när du spelar på spelautomater på nätet, eller en slot är ett annat ord för en spelautomat på nätet, alternativt har ont med tid. Det är ett utmärkt sätt att lägga till variation till din rutin om du letar efter nya sätt att träna under den regniga dagen.

Artikeln är ett samarbete med svenskacasinon.com.

Redaktionen
Publicerad: 1 augusti 2022

Slipp torr hy i vinter

Så håller du huden len och fräsch